Arizona en New Mexico

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door Flyer1981, 12 dec 2019.

  1. Flyer1981

    Flyer1981 Blue Tier

    Berichten:
    170
    Leuk Bevonden:
    421
    Trofeepunten:
    63
    Hallo beste mensen,

    Heeft iemand ervaring met de staten Arizona en New Mexico in de VS? Zijn deze staten een bezoekje waard?

    Ik heb in totaal 8 dagen om beide staten te bezoeken. Maar het moet wel de moeite waard zijn. Dus ik ben benieuwd of iemand ervaring of tips heeft over deze staten?

    In Arizona heb je uiteraard de Grand Canyon/Flagstaff en deze staat ook op de lijst om eventueel te bezoeken, maar ik ben ook benieuwd naar minder bekende pareltjes. Is bijvoorbeeld Saguaro National Park een must? En zijn de steden Phoenix en Tuscon de moeite waard?

    Zelfde voor New Mexico. Zijn Albuquerque en Santa Fe steden die je gezien moet hebben? Of rijd je er met piepende banden snel weg? :)

    Ben trouwens helemaal vrij om te gaan en te staan waar ik wil. Als de algemene strekking is om deze staten links te laten liggen, dan kies ik gewoon andere gebieden in het westen uit. Maar ik ben al in Colorado, Utah, Texas, Nevada, Washington State en Californië geweest. Dus nu tijd voor wat anders.

    Alvast bedankt!
     
  2. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Tijd voor Azië, je hebt al veel gezien in de VS :) Ik vond Grand Canyon indrukwekkend. Tip: boek een fietstoer.
     
    Flyer1981 vindt dit leuk.
  3. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Ik zou er zelf in de 3 zomermaanden niet aan beginnen om naar Phoenix, Tucson en het grootste deel van Arizona te gaan ivm de extreme hitte daar. Met dagelijks 40 a 45° is een paar honderd meter lopen in de buitenlucht al geen pretje meer overdag.
     
    Flyer1981 vindt dit leuk.
  4. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Arizona is alweer 19 jaar geleden dat ik er echt geweest ben (een keer een tussenlanding maken op PHX en een keer de Hoover Dam oversteken vind ik niet als een echt bezoek tellen), dus kan daar weinig over zeggen.

    New Mexico: Santa Fé is wel een aanrader. Behoorlijk veel "hotspots" en het is erg grappig om door de smalle straatjes richting het centrum heen te rijden. Als je Colorado al hebt aangedaan, dan komt de rest van de scenery je wel bekend voor (omringd door bergen, etcetc). Let op met parkeren, je kunt dit in 1 van de zijstraten doen, wat veel goedkoper is dan aan de main square (en soms zelfs gewoon de 1e 2 uur gratis). Dit kan in de buurt van de bibliotheek.
    Ook een aanrader: een bezoek aan het State Capitol in Santa Fé. Enige State Capitol dat gebouwd is als een rotunda en heeft zijn kamers (huis & senaat) eigenlijk in de kelder zitten. Daarnaast hangt het vol met (contemporary) art.

    Verdere aanraders:
    Bandelier National Monument
    Kasha-Katuwe Tent Rocks National Monument
    Chaco Culture National Historic Park
    Gila Cliff Dwellings National Monument

    Mocht je nog verder in New Mexico willen rijden, dan kan ik je de trip van Santa Fé naar Roswell aanraden. Uiteraard daar even een bezoek brengen aan het Alien Space Center. Hele stad hangt vol met "prullaria" die met aliens te maken hebben. Erg grappig om te zien.
    Vanuit daar zou je nog kunnen opteren om door te rijden naar Carlsbad Caverns National Park, hoewel je dan wel veel in de auto zit.
    Nog een tip, als je van Santa Fé naar Roswell rijdt (of andersom), stop dan even in het plaatsje "Vaughn" voor een bezoek aan Penny's diner, dit brengt je even terug naar de jaren '50, met neon-verlichting in zo'n grote aluminium bus. Plus ze hebben er ontzettend goede burgers & shakes.

    Veel plezier en we zien de foto's wel verschijnen ;)
     
    Flyer1981 en Grouchy vinden dit leuk.
  5. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Vorig jaar nog op vakantie geweest in beide staten. En elk van die twee staten kan jezelf makkelijk 8 dagen vermaken.

    Veel moois te zien daarzo.

    Arizona; Grand Canyon, Antelope canyon, Horseshoe bend, Vermilion Cliffs National Monument, Tonto NM, Petrified Forest NP, Wupatki NM, Sunset volcano NM, Walnut Canyon NM, Sedona, Montezuma Castle NM, Agua Fria NM, Sonoran Desert NM, Chiricahua NM, Monument Valley, Canyon de Chelly National Monument enzovoort.
    Grand Canyon en Horseshoe bend zijn tegenwoordig wel erg druk.

    Phoenix zelf zou ik overslaan.
    Bij Tuscon heb je oa het Saguaro NP dat erg mooi is (en omdat we hier in op FF site zitten) het Pima air & space museum/airplane boneyard (van te voren reserveren/toestemming vragen). De stad zelf bezichtigen, zou ik met maar 8 dagen, overslaan.

    New Mexico: Kasha-Katuwe Tent Rocks National Monument, Whitesands NM, Gila Cliffs NM, Chaco culture NHP, Pecos NHP, Em Malpais, Fort Union NM, Bandelier, Carlsbad Caverns.
    Santa Fe: historische centrum met adobe- gebouwen uit de Spaanse koloniaal tijd.
    Met maar 8 dagen zal je keuzes moeten maken.
     
    Thijsk en Flyer1981 vinden dit leuk.
  6. Flyer1981

    Flyer1981 Blue Tier

    Berichten:
    170
    Leuk Bevonden:
    421
    Trofeepunten:
    63
    Azie? Dat is voor mij ook niet onbekend. Door dit forum zie je ook wat van de wereld ;). En dank voor de tip wat die fietstour betreft!

    Ik ga half maart tot eind maart die kant op. Dus dan valt de warmte wel mee.

    @Thijsk, dank voor je uitgebreide reactie! Hier kan ik zeker wat mee. En die foto's, ik zal er eens een paar posten als ik terug ben. Normaliter doe ik dat niet, maar nu wellicht wel :)

    @Grouchy Ook jij bedankt voor je uitgebreide reactie!

    Door jullie reacties ga ik me richten op die 2 staten de komende tijd. Ik laat wel even weten wat de route gaat worden!
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  7. tomhster

    tomhster Newbie Premium Member

    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    94
    Trofeepunten:
    18
    Ik zit nu in Vegas en heb net een rondje Arizona gedaan. Old town Scottsdale is erg leuk en zou ik zeker niet overslaan. Sedona is mooi en de moeite waard. Pima museum en de boneyard is inderdaad een must. Je hebt onder Tucson nog de Kartchner grotten. Ben ik nu zelf niet geweest, maar schijnt erg mooi te zijn. Ik hoor niet vaak dat mensen echt onder de indruk zijn van New Mexico. Ik zou Arizona dan eerder met Zuid Utah, Nevada (Valley of Fire) of San Diego combineren. Daar ben je nooit uitgekeken.
     
    Flyer1981 vindt dit leuk.
  8. PJOTR

    PJOTR Blue Tier

    Berichten:
    222
    Leuk Bevonden:
    259
    Trofeepunten:
    63
    Winslow, Arizona. Daar staat op een corner een standbeeld van Jackson Browne. En dan Take it Easy van de Eagles op je radio.........
     
    Flyer1981 vindt dit leuk.
  9. JdV

    JdV Newbie

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    3
    Sedona en het hele gebied er om heen zijn echte aanraders in Arizona. Uiteraard de Grand Canyon. Phoenix vond ik niet echt bijzonder, Scottsdale en de Camelback Mountains zijn wel mooi.Verder zou ik New Mexico inruilen voor Californie of Nevada. Joshua Tree, Bryce, Zion, Death Valley. Allemaal must-sees imo
     
    Flyer1981 vindt dit leuk.
  10. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Joshua Tree kun je echt overslaan, niets boeiends aan. De bomen zelf groeien als onkruid langs de weg door heel Arizona en Nevada heen, dus daar hoef je het niet voor te doen.
    Bryce&Zion liggen allebei in Utah...
     
    Flyer1981 vindt dit leuk.
  11. Flyer1981

    Flyer1981 Blue Tier

    Berichten:
    170
    Leuk Bevonden:
    421
    Trofeepunten:
    63
    Ik heb mijn startpunt inmiddels bepaald. Ik vlieg aan op Tuscon en kom in de avond daar aan.

    Sowieso ga ik naar het Pima Air & Space Museum, en zal ook Sedona bekijken. Nu de rest van de route nog even bepalen, maar dat komt helemaal goed.

    Bedankt wederom voor de tips! :)
     
  12. Johan10

    Johan10 Newbie

    Berichten:
    54
    Leuk Bevonden:
    79
    Trofeepunten:
    18
    Zo zie je weer hoe persoonlijk dat kan zijn. Wij hebben afgelopen zomer in de maanden juli en aug Utah/Nevada/Arizona gedaan er we vonden de droge hitte helemaal heerlijk. Toegegeven, beetje klimmen in de parken is pittiger met die hitte.
    Als er wat wind staat bij Horseshoe Bend wordt je daar gezandstraald wat we vervelender vonden dan de hitte. (mooi alternatief = Goosenecks State Park)
    Flyer1981, als je in de buurt komt met een huurauto rond Vermillion Cliffs raad ik je zeker aan om het prachtige stuk te rijden tussen Vermillion Cliffs en Bitter Springs : US Route 89A. Links giga bergen en rechts een eindeloze vlakte met prachtige kleuren. Bij Page heb je ook Glen Canyon dam: gratis en indrukwekkend.)
    Veel plezier !
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2019
    MRB, Flyer1981 en DirkOnTour vinden dit leuk.
  13. tomhster

    tomhster Newbie Premium Member

    Berichten:
    84
    Leuk Bevonden:
    94
    Trofeepunten:
    18
    Boek een tour naar White Pocket voordat dat vanwege verplichte permits haast net zo onmogelijk gaat worden als The Wave. Kost wat, maar is het absoluut waard.
     
    Flyer1981 en Johan10 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina