AMS-RIX-AMS in de CS300

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door FelixTheCat, 9 feb 2017.

  1. FelixTheCat

    FelixTheCat Blue Tier

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    112
    Trofeepunten:
    28
    Afgelopen weekend heb ik een tripje gemaakt naar de Baltische staten. Eén van de redenen was om de nieuwe Bombardier CS300 van airBaltic uit te proberen.

    Bij airBaltic kun je kiezen om online in te checken, of bij de balie op Schiphol. Met de machines op de luchthaven kan het niet! Beetje vreemd, en ook vrij irritant dat stoelkeuze altijd betaald is. Als je een gratis stoel wilt, wordt er automatisch één toegewezen.

    CS300 1.JPG
    YL-CSA (het eerste exemplaar) op de B-gate op Schiphol.
    CS300 2.JPG
    Het toestel heeft een 2-3 indeling met behoorlijk grote bagagebakken.
    CS300 3.JPG
    Klein schermpje boven de stoelen, voor de veiligheidsinstructie en de live map.
    CS300 4.JPG
    Zicht uit het raam.
    CS300 5.JPG
    Ik zit prima met m'n 1m86. Stijlvol grijs interieur.
    CS300 6.JPG
    De safety card.

    Na een paar dagen in Riga en Tartu was het tijd om terug te gaan. Dit keer wilde ik persé aan het raam zitten, dus besloot ik om toch maar bij te betalen. Ik kies 9A, betaal 11,99, klik op next, betaling gelukt en.... There has been an error! Ik blijk niet ingecheckt, dus opnieuw geprobeerd. Stoel 9A is niet meer te kiezen, dus dan maar 22A voor 9,99. Weer een error! :mad: Inmiddels staan die beide bedragen twee keer op mijn creditcard (weliswaar nog steeds "in behandeling") dus hier ging iets helemaal mis.

    Uiteindelijk op het vliegveld ingecheckt, en daar kreeg ik zowaar gratis 26A toegewezen en bleek 26C leeg te zijn:)

    CS300 8.JPG
    Op de terugweg taxiën we langs broertje YL-CSB.
    CS300 9.JPG
    Nog ff het ijs van de vleugels spuiten (ik zag een flinke ijspegel aan het eind hangen) en we kunnen op weg.
    CS300 10.JPG
    Tenzij je business class reist is alles BOB, dus had zelf nog een pakje Long Chips meegenomen. De kop thee kostte 3,- maar je krijgt wel een lekker grote beker.

    Enige minpuntje van de CS300 vind ik dat er bij een bepaald motortoerental een flinke resonantie te horen is die door het hele vliegtuig trilt, dus vlak voor takeoff en vlak na de landing is er een paar seconden een luid snerpend geluid te horen. Maar al met al vind ik het een prima toestel: Comfortabele stoelen, mooi schermpje om de route te volgen en tijdens de vlucht vrij weinig motorgeluid. Ik zou het helemaal niet erg vinden om de CS300 vaker langs te zien komen:)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 9 feb 2017
    Lionell, Grouchy, kevin990 en 13 anderen vinden dit leuk.
  2. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.458
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Leuk, ik vlieg volgende maand met de CS300 vanaf TLL naar VNO. Ben benieuwd!
     
  3. Tim82

    Tim82 Silver Member

    Berichten:
    973
    Leuk Bevonden:
    1.465
    Trofeepunten:
    303
    Leuke reportage. Ik vind het interieur er wel erg steriel uitzien, ik vind zelf wat meer kleurdetails wel prettig. Ook ziet de vulling van de rugleuning van de stoel er flinterdun uit, geeft die wel genoeg ondersteuning, of krijg je al snel het ''plank'' gevoel? Is Riga een leuke betemming?
     
  4. FelixTheCat

    FelixTheCat Blue Tier

    Berichten:
    18
    Leuk Bevonden:
    112
    Trofeepunten:
    28
    Het interieur is wat aan de grijze kant, maar heeft wel een soort moodlight aan de zijkanten. In dit geval airBaltic-groen (foto 2 hierboven).

    Ik had geen last van mijn rug, maar dat kan per persoon verschillen natuurlijk. En sowieso zit je er meestal niet langer dan een uur of twee. De stoelen kunnen achterover leunen, waarbij de zitting dan naar voren schuift, maar dat zag ik niemand doen (terwijl er velen zaten te dutten).

    Ik vond Riga een leuke stad. Erg mooi als je van architectuur houdt, met overal gebouwen in Art Nouveau-stijl:

    Architectuur.JPG

    In het oude centrum is er het Oorlogsmuseum (gratis), mooi opgezet en geeft een goed beeld van de Letse geschiedenis, al was het fijn geweest als er wat meer beschrijvingen in het Engels waren. Verder vond ik het Automuseum erg interessant (veel mooie voertuigen uit het Sovjettijdperk), maar dat ligt wel een beetje buiten het centrum, dus vooral handig als je zelf ook een auto hebt :) Zie hier bijv de Rolls-Royce van Brezhnev die hij een keer in de prak heeft gereden:

    Automuseum.JPG

    Met ook een Brezhnev-pop erin :) Dat zal je in Rusland niet zo snel zien denk ik...

    Op het vliegveld heb je ook nog het Luchtvaartmuseum, met allemaal oude gevechts- en verkeersvliegtuigen. Is alleen in het weekend open op afspraak, en ik was van plan om erheen te gaan, maar was helaas wat vertraagd en had er geen tijd meer voor :( Iets voor de volgende keer!
     
    Lionell vindt dit leuk.
  5. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.458
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    @FelixTheCat, tof! Ik kijk er naar uit naar mijn bezoekje naar Riga volgende maand.
     
  6. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Dit keer wilde ik persé aan het raam zitten, dus besloot ik om toch maar bij te betalen. Ik kies 9A, betaal 11,99, klik op next, betaling gelukt en.... There has been an error! Ik blijk niet ingecheckt, dus opnieuw geprobeerd. Stoel 9A is niet meer te kiezen, dus dan maar 22A voor 9,99. Weer een error! :mad: Inmiddels staan die beide bedragen twee keer op mijn creditcard (weliswaar nog steeds "in behandeling") dus hier ging iets helemaal mis.

    Kreeg ook error meldingen na het kiezen van een betaalde stoel. Air Baltic desk gebeld; situatie uitgelegd en vertelt welke stoelen ik had gekozen. Kwam wel vaker voor wanneer het een codeshare betrof. Mijn verbinding werd toen jammer genoeg verbroken.

    Meteen terug gebelden kreeg iemand anders aan de lijn. blijkbaar is het callcenter niet zo groot want binnen een minuut vertelde de agent dat ik gewoon moest inchecken en op de BP zouden (de betaalde) stoelen gewoon op de BP staan.

    Meteen ingecheckt; tijdens het inchecken geen stoelen zichtbaar maar zowaar op de BP stonden de gewenste stoelen :)
     
  7. Fripsmaster

    Fripsmaster Silver Member

    Berichten:
    1.458
    Leuk Bevonden:
    2.302
    Trofeepunten:
    558
    Twee weken terug vloog ik dus met de CS300 (YLCSB) vanaf RIX naar VNO. Een ritje van pakweg 50min.

    Prachtig vliegtuig en onderbezet want iedereen zat aan de aisle kant aan de rechterkant. Waarschijnlijk om het gewicht van het vliegtuig in stand te houden (zie foto). :D

    Off-topic: Riga vond ik ok, Tallinn vond ik stuk leuker (was mijn 2e keer) en Vilnius was een aangename verrassing. Leuke stad!
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina