AMS - MAD - JED - SIN in Economy KLM & BC Saudia

Discussie in 'Reisverslagen' gestart door RickdeJong, 4 apr 2017.

  1. RickdeJong

    RickdeJong Blue Tier

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    134
    Trofeepunten:
    33
    Anderhalve week geleden ben ik zoals gebruikelijk met @ErikBenjamin weer een weekendje weggeweest. Dit keer was Singapore onze bestemming. De reis bestond uit een dubbele boeking:

    - Amsterdam / Madrid in Economy class met KLM
    - Madrid / Singapore met een tussenstop in Jeddah met Saudia

    De trip tussen AMS en MAD (en terug) was in een Boeing 737 800
    Tussen MAD en JED vlogen we heen en terug in een Dreamliner
    Tussen JED en SIN vlogen we in een 777-300, heen in een oud, terug in een nieuwe BC opstelling

    Omdat we in een ander reisverslag (klikkerdeklik) een uitgebreide ervaring konden lezen over Saudia, waren zowel Erik als ik erg benieuwd naar de service aan boord. Hierbij moet ik overigens aangeven dat we in de BC wereld nog niet heel erg thuis zijn, we stappen pas net in =) Wellicht zijn onze eisen dus iets minder hoog.

    AMS / MAD
    Omdat de BC vlucht naar Singapore in Madrid begon, moesten we uiteraard eerst daar zien te komen. We hebben hiervoor een KLM vlucht naar Madrid geboekt. Een korte vlucht (2,5 uur) met KLM is eigenlijk altijd goed. Vriendelijke stewards, goede service met een hapje en een drankje. Het was een redelijk volle vlucht, dus EC instappen met Sky Priority is fijn.

    MAD / JED
    Na de korte vlucht richting Madrid kwamen we mooi op tijd aan. Tijd om de lounge te ontdekken in Madrid. In Terminal een was dit de Cibeles VIP Lounge. Een fijne lounge, mooi uitzicht en lekker rustig. We hebben hier ~ vijf uurtjes mogen vertoeven. Voor ons zijn dat ideale uren, omdat we die kunnen besteden aan werk =)

    [​IMG]
    [​IMG]

    Onze vlucht richting Jeddah had ondertussen een klein uur vertraging opgelopen, dus Erik begon 'm hier al redelijk te knijpen. We hadden in Jeddah niet een hele grote speling qua overstap en de vlucht missen zou gaat serieuze problemen opleveren..

    Dan de vlucht zelf. Hoe is de Dreamliner en hoe is - met name na het verslag van WordTraveler - de service aan boord?

    [​IMG]

    De vlucht was fijn. Fijn en rustig. De BC was vrijwel leeg. Inderdaad wel hier en daar een piloot en stewardess op de BC stoel, maar die hebben eigenlijk de hele (korte) vlucht liggen slapen. Totaal geen last van gehad. Ik vermoed dat naast Erik en ik er nog vier betaalde passagiers aan boord waren. Meer niet.

    Ook in EC zat vrijwel niemand. Na een kleine wandeling door het vliegtuig - waar ze zelfs ruimte hebben voor een soort bidruimte - denk ik dat 90% van de stoelen leeg was.

    Of het komt doordat er niemand was weet ik niet, maar we kregen genoeg aandacht van zowel de stewards als stewardessen. Er werd genoeg gevraagd of we wat wilde drinken, eten, etc. Ook tijdens de maaltijd werd bij ons het water gewoon bijgevuld. Beiden hebben we eigenlijk niets op de service tijdens deze vlucht aan te merken gehad.

    Het eten zelf was ook prima. Oke, de kip was was flauw, maar de humus, broodjes en taartjes na het hoofdgerecht waren prima in orde :)

    De Dreamliner zelf vond ik een fijn toestel. We hadden beide een stoel aan het raam, waardoor je heel privé en in alle rust kunt genieten van de vlucht. De cabine is goed ingericht. Veel opbergruimte, een stevig tafeltje (wiebelt tenminste niet) en een fijne stoel. Als ik dan overigens een minpunt moet bedenken: het voetenbankje zit veel te ver weg. Ik kon er met geen mogelijkheid bij.

    JED / SIN
    Na de fijne vlucht in de Dreamliner kwamen we aan in Jeddah. Terwijl we over Jeddah heen vlogen waren we verbaasd. Wat een moderne stad (lijkt dat). Veel grote led-panelen, veel neonlicht.. Het lijkt een luxe, rijke stad. Dat had ik persoonlijk niet verwacht.

    Als je vervolgens uitstapt en in de bus naar het vliegveld wordt gebracht, lijkt het alsof je dertig jaar teruggaat in de tijd. Wat een vervallen en lelijk vliegveld is dat.

    Ook de immigration en security slaan nergens op. Je wordt niet gecontroleerd. Gewoon niet! Beveiligers praten met elkaar (of met jou) terwijl je tas door de scan gaat en er wordt simpelweg niet op het scherm gekeken. Even je schoenen uit en doorlopen maar. Meer dan dit gebeurde er bij ons niet.

    Vanuit de bus naar de lounge duurde bij ons in beide gevallen ongeveer 1,5 minuut. Heel bijzonder..

    De lounge in Jeddah laat ook te wensen over. Oke; je hebt wat rust, maar qua voedsel is het niet bijzonder. Je hebt brood, zonder smeersel of beleg. Wat taartjes en dadels. Dadels. En dadels. Ze zijn daar gek. Op. Dadels.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Gelukkig waren we wel op tijd voor onze volgende vlucht richting Singapore. We hebben ongeveer 1,5 uur in de lounge gezeten waarna we door mochten naar de gate.

    Daar aangekomen heb je weinig aan je PriorityPass. Je mag wel doorlopen, maar je komt vervolgens in een rij met EC passagiers waarmee je je verzameld voor de schuifdeuren naar de bus. Je staat daar dus in totale chaos gewoon te wachten totdat je naar het vliegtuig mag.

    Als je daar eenmaal komt mag je - gelukkig - wel het linkertrapje pakken naar de BC (zonde 1), dus hoef je niet alsnog op de trap in de rij te staan te dringen.

    De vlucht zelf was prima, maar niet bijzonder. De stoelen in de oude BC opstelling (in de 777) waren matig. Ze kunnen niet helemaal plat, het voeteneind blijft wat lager en er is totaal geen opbergruimte.

    [​IMG]

    Doordat de stoelen niet helemaal plat kunnen, kon ik persoonlijk niet lekker slapen. Ik lag me een breuk.

    Evenals in de Dreamliner was wel de service tip-top in orde. Zowel de stewards als de stewardessen waren erg actief en attent. Ze vroegen vaak, niet te vaak, of alles in orde was. Of we wat wilde eten, drinken, etc. Vroegen we om een snack? Dan kwam die meteen. Cappuccino? Kwam direct. De service was goed.

    Het ontbijt was eveneens prima, met uitzondering van de omelet. Die was, net als de kip, erg flauw. Misschien wel familie van elkaar =)

    De vlucht zelf was overigens vrij turbulent. Om alvast een klein beetje te verklappen van de terugvlucht: die was dat ook. Ik weet niet of het met het gebied te maken kan hebben (veel gebergte), maar dat viel op.

    Singapore
    Na een slechte nacht kwam en we aan in Singapore. Absolute aanrader om eens aan te doen als je hier nog nooit geweest bent. Een mooie stad. We hebben hier vier dagen vertoeft en veel (genoeg) kunnen zien.

    Voor ons sprongen Marina Bay, Little India en Gardens by the bay er toch wel uit.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Tijd om terug te gaan =)
     
    Lionell, pieter-sa, Ready2Board en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. RickdeJong

    RickdeJong Blue Tier

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    134
    Trofeepunten:
    33
    Uiteraard begon onze dag in de lounge in Singapore. Omdat we redelijk aan de vroege kant waren - we wilde optimaal geniegen in te lounge - liepen we direct tegen een probleem aan.

    Onze digitale boardingpasses konden niet worden gescand. We moesten hierdoor een uur wachten tot het loket openging van Saudia, om een boarding pass te kunnen laten printen. Spijtig. Waarom dan überhaupt digitale kaarten uitbrengen?

    Enfin; na een klein uurtje wachten konden we eindelijk onze boardingpass uit laten printen en kregen we een mooie "special invitation" voor de Sats Premier Lounge.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Ook deze lounge vond ik niet bijzonder. Hij was goed & er was genoeg te eten / drinken, maar hij is gewoon niet bijzonder. De massagestoelen zijn leuk voor een minuut of tien, maar daarna heb je dit toch wel gehad.

    Ook qua eten is er weinig waar ik warm van wordt. Wederom weinig brood / smeersel en beleg, geen kwarkjes, geen flesjes water.. Ik snap dat we in Singapore zitten, maar ik hoef geen soep en rijst in de ochtend :)

    Na ~4/5 uurtjes in de lounge - waarin we wederom lekker hebben zitten werken - werd het tijd om aan boord te gaan van de 777 naar Jeddah. We kwamen er nu pas achter dat we via Saudia Connect (app op de iPhone) ook Wifi aan boord konden gebruiken. Dit bleek iets lastiger dan we hadden gehoopt, maar.. het is gelukt.

    Aan boord kwamen we erachter dat we in een nieuwe BC opstelling 777 zaten. Hetzelfde type stoel (andere opstelling) als in de Dreamliner. Fijne stoelen, veel opbergruimte & dus Wifi.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Zoals ik net al aangaf had ook deze vlucht vrij veel last van turbulentie, maar daar is weinig aan te doen.

    Misschien enigszins eentonig: de service was wederom top. We hadden ook nog eens het geluk dat er een andere menukaart werd aangeboden dan op de heenvlucht, we konden dus iets anders kiezen dan de flauwe kip ;)

    Leuk aan deze vlucht was overigens de camera die je op het scherm kunt toveren voor en onder het vliegtuig. Tijdens de landing kun je leuk meekijken, dat geeft een apart effect.

    De vlucht verliep verder zonder enige problemen en/of vertraging. Het kunnen slacken met ons team vanaf 10KM hoogte en kunnen app’n is trouwens bijzonder zo voor de eerste keer. Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat je op volle snelheid en tegen normale tarieven kunt genieten van internet aan boord. Dat maakt het vliegen voor ons nog interessanter. We maken op deze manier simpelweg de meeste effectieve uren...

    JED / MAD
    Eenmaal aangekomen in Jeddah waren we weer binnen 1,5 in de lounge. De immigration en security sloeg weer he-le-maal nergens op.

    In de lounge was het afzien. Een overstap van 6,5 uur was te lang (midden in de nacht). Hangend in een stoel waarin je vecht tegen het slapen, omdat je je vlucht niet wil missen is geen pretje. Helemaal omdat je in Jeddah niet fatsoenlijk kunt eten. en/of slapen.

    Bijzonder om te zien overigens is wat men daar doet met de toiletten. Daar staat 24/7 een jonge knaap met een dweil om na ieder plasje de hele vloer te boenen. Hij staat nog net niet achter je mee te kijken terwijl je staat de plassen... Nog voordat je op de knop hebt gedrukt om door te trekken, is hij al druk in de weer om te boenen.

    Tig YouTube filmpjes verder konden we dan eindelijk weer aan boord van de Dreamliner. Op naar Mardid & Amsterdam.

    De vlucht in de Dreamliner heb ik volledig gemist. Ik heb zowel het diner als het ontbijt geskipped omdat ik wilde slapen. Dat lukte dan ook al voordat we opstegen totdat we de landing in hebben gezet.

    Leuk om te zien is hoe men dag en nacht simuleert via de digitale raampjes in de Dreamliner. Toen het in de cabine "nacht" was en ik even naar het toiletje ging, viel mij op dat het stralend mooi weer was toen de piloot een bakje koffie kreeg. Ik kan daar wel van genieten.

    Verder heb ik bijzonder weinig van de vlucht meegekregen --> Ja, dat de bedjes heerlijk liggen =)

    MAD / AMS
    Voor onze vlucht naar Madrid mochten we de lounge weer in. Omdat we na onze vlucht naar Singapore de Gold status kregen, konden we heerlijk ontbijten in de lounge.

    Helemaal vanzelf ging het niet, we hadden immers geen kaart (en ook niet in de wallet), maar met wat bewijs uit onze KLM app, mochten we toch de lounge (VIP Lounge Puerta del Sol) in. Het uitzicht in de lounge was tof, op de landingsbaan. Vliegtuigen vlogen af en aan en al die bedrijvigheid is een leuke afleiding.

    Ook het eten en drinken in de lounge was puik. Veel hartige broodjes, maar ook gewone broodjes. Veel beleg, drinken, kwarkjes, noten, etc. Een prima lounge om de trip af te sluiten.

    Omdat Erik niet direct het vliegtuig in wilden, kozen we ervoor om wat later richting de gate te lopen. Wat mij betreft hoeft dit niet nog eens. Je mag dan wel direct doorlopen door de SkyPriority, maar vervolgens sta je in de sluis en in het vliegtuig weer stil en kun je je tas niet kwijt. Irritant.

    Ook het vliegen in BC went bijzonder snel merk ik. De grote man die naast mij ging zitten was supervriendelijk, maar ik irriteerde me mateloos aan zijn ellebogen. Ook de stoel voor mij waar ik continu met mijn knieën tegen aan zat herinnerde me er aan hoe fijn en ruim de BC stoelen waren.

    De vlucht was overigens prima en ook tijdens deze vlucht heb ik nog even een oogje dichtgeknepen. Heel veel heb ik er dan ook niet van meegekregen, maar dat is alleen maar positief.

    Ik ben toch wel een fan van KLM qua service. Men is correct, aardig en attent.

    Al met al weer een erg toffe trip. BC vliegen lijkt in de verste verte niet op vliegen in EC. Het is genieten. Heerlijk vertoeven in de lucht, waarbij eten en drinken goed is geregeld en wij lekker door kunnen werken. En ook door het comfort en de mogelijkheid om goed te kunnen slapen zijn weekendjes naar de andere kant van de wereld geen enkel probleem.

    Nu nog een maandje wachten en dan op naar Tokio.


    p.s. misschien een idee om in dit topic het max aantal karakters te verhogen =)?
     
    Laatst bewerkt: 4 apr 2017
    Lionell, pieter-sa, Ready2Board en 10 anderen vinden dit leuk.
  3. RickdeJong

    RickdeJong Blue Tier

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    134
    Trofeepunten:
    33
    Wij hadden die app (voor zover ik weet) nodig om de wifi code aan te vragen :)
    Qua stoelen ben ik dan denk ik toch nog niet gevorderd genoeg.. Ze waren in mijn ogen vrijwel identiek, ook qua bediening etc.

    Hoe zou het dan kunnen dat de turbulentie door Saudia komt, wederom een vraag als leek zijnde?
     
  4. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Mooie bijdrage! Ik weet dat het mogelijk is om de limiet van 10.000 karakters te verhogen. Ik heb net een mail verstuurd met de vraag of ze dit willen doen.
     
  5. Alias

    Alias Blue Tier

    Berichten:
    183
    Leuk Bevonden:
    81
    Trofeepunten:
    28
    @RickdeJong en consorten: een weekendje SIN? Hoeveel dagen is dit? Ben er wel voor te porren.
    Is de reis die je nu gedaan hebt - vlucht en bestemming - voor herhaling vatbaar en dan weer met Saudi. Of liever een meer rechtstreekse vlucht wat mogelijk meer zal kosten?
     
    ErikBenjamin en Lionell vinden dit leuk.
  6. Lionell

    Lionell Platinum Member

    Berichten:
    5.477
    Leuk Bevonden:
    4.658
    Trofeepunten:
    1.573
    Het aantal karakters per post is alvast verhoogd :) Op naar de volgende stap!
     
    RickdeJong en ErikBenjamin vinden dit leuk.
  7. ErikBenjamin

    ErikBenjamin Silver Member

    Berichten:
    503
    Leuk Bevonden:
    584
    Trofeepunten:
    348
    @Alias Vertrek donderdagmiddag vanuit MAD en aankomst vrijdag rond het middaguur in Singapore :) Maandag eind van de dag weer terug en aankomst dinsdagochtend in MAD! Kortom, een dikke 72 uur vrij te besteden in Singapore en dat was eigenlijk meer dan genoeg. Het is een heerlijke stad, dus ik zou er weken kunnen vertoeven, maar in drie dagen zie je wel alle highlights van de stad (Marina Bay Sands, Skypark, Gardens by the Bay, Little India, hawker centers, etc).

    @RickdeJong en ik waren het er beide over eens: liefst morgen weer! Saudia is goed bevallen, Singapore was een topstad en het gaf een leuke slinger aan onze FB levelmiles. Een tussenstop van 2/3 uurtjes is echter wel de max wat de lounge in Jeddah betreft. Terugreis hadden we 6,5 uur 's nachts. Dit is geen aanrader ;) Verder toptrip! Prijs zit nu rond de € 1800 zag ik.
     
    RickdeJong, Carel1 en Lionell vinden dit leuk.
  8. RickdeJong

    RickdeJong Blue Tier

    Berichten:
    97
    Leuk Bevonden:
    134
    Trofeepunten:
    33
    Top :)! Kunnen we volgende maand uitgebreid schrijven over onze trip Tokio
     
    Lionell vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina