AMEX FB Gold houden of?

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door Bento, 4 jan 2019.

  1. Bento

    Bento Newbie

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    8
    Ik gebruik nu een aantal jaar de AMEX kaarten van Flying Blue. Eerste jaar de silver, daarna de gold voor weer een 20.000 miles bonus en meer punten per gespendeerde euro.

    Nu vlieg ik niet bijster veel meer, maar geef jaarlijks wel een flink bedrag uit met m'n AMEX kaart. Vooral online en via PayPal/Booking.com en soms een vliegticket. De XP bonus bij KLM die ik nu krijg is niet zo heel relevant want het volgende level haal ik met m'n huidige aantal vluchten per jaar toch nooit.

    In 2018 heb ik zo'n 30 landen bezocht en blijkt toch maar weer dat de AMEX kaart niet echt wijd geaccepteerd is. In Europa en Centraal Azië sowieso vrij weinig, in Australië iets meer maar ook niet overal.

    Ook is er een aardige conversion fee op buitenlandse valuta die volgens mij vorig jaar verhoogd is. De verzekeringen die jij bij de kaart krijgt stellen volgens mij ook niet heel veel voor. De enige reden dat ik de kaart nog heb is eigenlijk het sparen van Award Miles en zodat m'n zorgvuldig gespaarde 180000 miles nooit verlopen :) Het enorme limiet wat ik op de kaart heb is ook wel handig, Visa/MC lijken daar moeilijker over te doen.

    Mijn vraag is dus of er een Visa of Mastercard kaart is, die je als Nederlander kan aanvragen en waarbij je ook nog eens leuk punten spaart bij Skyteam of Star Alliance. Evt. zelfs met een sign-up bonus voor 1 van deze twee alliances. Voor zover ik weet kon je de Lufthansa kaart eerder niet in NL aanvragen en ik weet niet of er een kaart is waarmee je in NL Skyteam miles kunt sparen.

    Vliegen doe ik vrijwel alleen nog binnen Europa (voornamelijk KLM) of richting de USA (Delta/AA/Lufthansa/KLM).
     
  2. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    De Lufthanse Miles&More kaart kun je nu ook in Nederland aanvragen. Spaar je toch voor Star Alliance miles.
     
  3. Bento

    Bento Newbie

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    8
    Ah, top. Net gelijk even opgezocht. Het sparen van M&M punten is top, verder lijkt het wel dat je minder "bang for buck" krijgt dan met AMEX zo op 't eerste gezicht?

    Bedacht me net dat ik AMEX wel kan houden voor EUR uitgaven, wat ik toch het meeste doe met de kaart. Evt. voor buitenlandse valuta dan de M&M kaart of een andere Visa of Mastercard aanvragen.
     
  4. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    798
    Leuk Bevonden:
    957
    Trofeepunten:
    123
    Je zegt dat je nu al veel FB punten hebt gespaard met die Amex kaart, dus waarschijnlijk had je best een dikke spend. Ik zou de volgende afweging maken: hoeveel punten spaar ik nu per jaar met de Amex kaart, en wat betaal ik aan fee?

    Waarschijnlijk komt daar uit dat het voordelig is om een Green card of een FB Silver card te nemen. De Green card geeft meer flexibiliteit bij het inwisselen van punten bij verschillende airline- en hotelprogramma's. Als je de XP niet nodig hebt zou ik die dus nemen.

    Dan neem je daarnaast een MC of VISA als backup kaart. Ik zou de goedkoopste nemen die je kunt vinden. Een MC classic van ICS bijvoorbeeld, of een basic MC van je eigen bank. Sowieso kun je de meeste dure aankopen met Amex betalen. Ik betaal kleinere bedragen meestal contant of met mijn backup MC.

    Je kunt overwegen om de M&M kaart te nemen. Deze wordt wel uitgegeven door Qander Consumer Finance, waar nogal wat negatieve verhalen over rond gaan. Bovendien, als je de M&M kaart vervolgens alleen maar in (nood)gevallen gebruikt wanneer je geen cash op zak hebt en geen Amex kunt gebruiken, is het aantal punten wat je daarmee spaart vrij gering ben ik bang.
     
  5. Bento

    Bento Newbie

    Berichten:
    34
    Leuk Bevonden:
    8
    Trofeepunten:
    8
    Uitgebreid antwoord, dank!

    Je hebt wel gelijk denk ik. Alleen bij de normale AMEX verlopen je FB miles wel op een gegeven moment geloof ik? Of als je punten naar FB miles overzet wordt de duur verlengd?

    Backup wordt dan inderdaad van ICS, heb nu een Visa van Qander en ze doen daar erg moeilijk over een limiet hoger dan €5000.
     
  6. Nvgfocus

    Nvgfocus Silver Member

    Berichten:
    611
    Leuk Bevonden:
    418
    Trofeepunten:
    63
    Wat je als back-up nog zou kunnen doen is een MC van de Bijenkorf (ICS). Daar spaar je Bijenkorf punten (€0,01/€1 bij Bijenkorf aankopen en minder bij niet-Bijenkorf aankopen) mee en is niet duur (<€50/jaar). Die gebruik ik als AMEX niet werkt en kooplui af en toe wat kleding van die punten.
     

Deel Deze Pagina