American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

  1. perpetualtraveler

    perpetualtraveler Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Ja, dat had ik al begrepen. Vandaar de XP run. FB status kan ik alleen verdienen met daadwerkelijk gevlogen segmenten...

    Ik heb nog wel een vraag voor jou. Op je pagina lees ik dat je ook Amerikaanse AmEx kaarten hebt aangevraagd en gekregen. Hoe zit het dan met de verzekeringen? Ben je gedekt als je reizen niet in de VS starten en eindigen?

    Een betaal- en beleggingsrekening bij Charles Schwab en een AmEx in de VS lijken me wel een goede aanvulling op termijn...
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2020
  2. FlyRemco

    FlyRemco Blue Tier

    Berichten:
    156
    Leuk Bevonden:
    77
    Trofeepunten:
    28
    "Uiterlijk binnen 4 weken na het indienen van het online formulier wordt je status geüpgraded naar Flying Blue Gold. Tot die tijd kun je nog geen gebruik maken van de voordelen."
    De volledige voorwaarden staan op https://insideflyer.nl/algemene-voorwaarden-klm-gold-status-challenge/
     
  3. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Ah check, ik las even over de XP run heen (kon me niet voorstellen dat iemand deze tijd runs zou doen, maar daar gaat het hier even niet om).

    In principe ben je volgens de voorwaarden alleen verzekerd als je permanente inwoner van de VS bent. Ik heb wel eens gelezen dat dit niet werd gecontroleerd (je adres bekend bij Amex is immers een VS adres), maar ik waag het er niet op. Betaal dan ook zaken als autohuur en deel van de reis met Nederlandse Amex.
    Amerikaanse kaart gebruik ik waar handig, en Amex NL heeft nooit moeilijk gedaan met verzekering als deel met US Amex is betaald.

    De grootste voordelen van de Amerikaanse kaarten zitten uiteindelijk niet in het dagelijks betalen :)
     
  4. perpetualtraveler

    perpetualtraveler Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Bedankt voor je snelle reactie.

    De XP run is eigenlijk een combinatie van eindelijk een goede vriend weer eens zien in Madrid (ja Madrid!) en hopelijk in business via Parijs met Air France naar Madrid en terug kunnen vliegen.

    Jammer dat de Amerikaanse kaarten die beperkingen hebben, want de classic Green, Gold en Platinum hebben geen wisselkoerstoeslag , hoge factor voor MR-punten en nog vele andere aantrekkelijke voordelen...
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2020
  5. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Klopt, dat is jammer, maar in het buitenland betaal ik verder alles met de US kaart, voor de verzekering is (deel) reis en aantal verblijven/auto goed. Bijv restaurants netjes 4x punten en geen wisselkoers.
    Daarnaast is het grootste voordeel van de reguliere lijn daar het groot aantal transferpartners met betere rates. Al je Nederlandse punten kun je een keer per jaar omzetten naar Amerikaanse.
     
  6. perpetualtraveler

    perpetualtraveler Newbie Premium Member

    Berichten:
    41
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Slim! Ik had nog niet bedacht om de MR-punten van de NL naar de US account te verplaatsen. Toch is de jaarlijkse membership fee voor zowel een NL als een US AmEx Platinum wel een enorme uitgave. Hoe verhouden die gecombineerde kosten zich tot de gecombineerde voordelen? Heb je geen enorme overlap van perks? En met welke kaart betaal je online aankopen? Ik lees ik dat vaak het factuur- en verzendadres overeen zouden moeten komen...

    En dan nog een vraag: gebruik je je up- en downgrade strategie ook voor beide kaarten?
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2020
  7. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    In de US heb ik o.a. de Amex Gold Card. Niet de plat - dat kan voor mij niet uit. Soms heb ik die in NL wel, maar dan weeg ik altijd kritisch de kosten voor komende zes maanden tegen de baten af. Dat kritisch zijn op kosten/opbrengsten is altijd heel belangrijk, staar je niet blind op de voordelen.

    Ik wissel spend beetje tussen alle kaarten, afhankelijk welke categorie bonus op spend geeft en in welke valuta. Euro betaal ik meestal met NL (behalve restaurants/thuisbezorgd), andere valuta met een US kaart. Ben nog nooit tegen probleem met verzend/factuuradres aangelopen.

    Yes, doe die strategie met beide tegelijk.
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  8. Amsterdam

    Amsterdam Blue Tier

    Berichten:
    296
    Leuk Bevonden:
    222
    Trofeepunten:
    43
    Ik heb de mail niet gekregen maar wel al verleden week betaald bij Dirk.
     
  9. 7Dave

    7Dave Guest

    Toch wel beetje vreemde manier van “een gegeven paard in de bek kijken” uiteraard spreekwoordelijk gezegd. In cijfers:

    Platinum €700/j
    Cadeau €200
    Return 28%

    Centurion €3.000/j (+€3.000 eenmalig)
    Cadeau €450
    Return 15% of 7,5% in eerste jaar

    Als je niet naar de waardes in geld uitgedrukt kijkt (vs. annual fees) zijn beide cadeaus zeer royaal in mijn optiek. Het gaat immers om het gedachte goed. Ik was zeer verrast.

    Nu zijn de twee kaarten ook absoluut niet te vergelijken met elkaar. De waarde van een Centurion kaart is toch wat complexer te “berekenen” dan een Platinum en hangt voornamelijk af van lifestyle en persoonlijke waarde aan “soms” ontastbare dingen. Bijvoorbeeld een mogelijkheid tot een persoonlijke RM die van jou reiswensen op de hoogte is, en zo een stoel kunt boeken zonder al teveel moeite. Overigens geeft het potentiële netwerken mogelijkheden tijdens invite only events welke ook moeilijk uit te drukken zijn in geld.
     
  10. arjen05

    arjen05 Silver Member

    Berichten:
    1.850
    Leuk Bevonden:
    3.259
    Trofeepunten:
    508
    @7Dave wellicht is de ironie van de post je ontgaan ;)
     
    Urbanjazz en 7Dave vinden dit leuk.
  11. 7Dave

    7Dave Guest

    Zeker te weten :D
     
  12. Brangeri

    Brangeri Blue Tier Premium Member

    Berichten:
    370
    Leuk Bevonden:
    247
    Trofeepunten:
    43
    Och het zou inderdaad wel mooi zijn als sommige perks van de Amerikaanse kaarten ook hier toepasbaar waren, bij mij zou bv de jaarlijkse bijdrage gewaved worden, dan zeg je geen nee tegen een plat :p
     
  13. ErwinLansing

    ErwinLansing Silver Member

    Berichten:
    561
    Leuk Bevonden:
    1.105
    Trofeepunten:
    428
    *pinkt een traantje weg*

    Nu zelfs geen gespeide betalingen meer.:(


    upload_2020-6-8_10-47-55.png
     
    EvdP, Ambtenaruh, Carel1 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. westi

    westi Silver Member

    Berichten:
    1.356
    Leuk Bevonden:
    1.178
    Trofeepunten:
    223
    Ik heb een deja-vu.
    3 maanden vast in non-Euro gebied, dus ook de regel bovenaan met uitgaven en te betalen is 0,00
     
  15. FlyMike

    FlyMike Newbie

    Berichten:
    36
    Leuk Bevonden:
    50
    Trofeepunten:
    18
    Net een Duitse boete met Paypal en dus AMEX betaald. Toch nog wat uitgaven in deze tijd
     
    EvdP, Bjorn, Frankb en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. MVA20

    MVA20 Silver Member

    Berichten:
    796
    Leuk Bevonden:
    956
    Trofeepunten:
    123
    Da's wel zuur. Maar toch fijn dat je met hard rijden toch nog de nodige puntjes kunt verdienen! Ik scoor altijd minder punten met hard rijden... :D
     
    FlyMike vindt dit leuk.
  17. JosEnrafNonius

    JosEnrafNonius Blue Tier

    Berichten:
    149
    Leuk Bevonden:
    158
    Trofeepunten:
    43
    En in Duitsland wonend krijg je extra punten: STRAFpunten voor je rijbewijs...
     
    FlyMike en DirkOnTour vinden dit leuk.
  18. Zr40

    Zr40 Newbie Premium Member

    Berichten:
    38
    Leuk Bevonden:
    12
    Trofeepunten:
    8
    Ik denk dat iedereen dat wel wil doen hier... :p
     
  19. RickFlyer

    RickFlyer Newbie

    Berichten:
    90
    Leuk Bevonden:
    51
    Trofeepunten:
    18
    Iemand bekend met de acceptatie in België en Frankrijk? Benieuwd ivm vakantie. Gaat dus met name om tanken, boodschappen etc.
     
  20. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Bij pompstations (Esso, Shell, etc) en grote supermarkten (Carrefour bijv) gaat dat helemaal prima met AmEx.
     

Deel Deze Pagina