American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Gold Member

Leuk Bevonden:
    2.013
    Trofeepunten:
    708
    Zelfde ervaring na meerdere keren bellen; ze bleven steken bij 25k. Voor 50k moest mijn uitgaven meer dan verdubbelen gaf de medewerker aan. Zat rond de 30k.

2. Gill35

Gill35 Newbie

Leuk Bevonden:
    21
    Trofeepunten:
    3
    Dan dus meteen overboeken naar Airline
    Mij gelukt om bij Amex Platinum 12 maanden geleden 50K punten retentiebonus te onderhandelen, 6 maanden geleden 25K punten en vorige week wederom 50K punten. En alle 3 de gevallen 3 maanden dubbele punten. Wat inhoudt eigenlijk 6 maanden per 12 maanden lidmaatschap kaart. Ben redelijke pro (lees nerd) geworden. In 1,5 jaar 1.8 miljoen punten binnengehaald met € 50K spend (veel voorgeschoten, veel referrals). Mijn studerende zoon heeft er ook zijn hobby van gemaakt en (bijna) alle tips in kaart gebracht.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2025
    FlyingFonz en Menno vinden dit leuk.
  3. Lifeasemiel

Lifeasemiel Newbie

Leuk Bevonden:
    68
    Trofeepunten:
    18
    Ik kreeg vorig jaar ook na 3x bellen en vragen naar een manager only bod bij de engelse lijn de 50k punten incl 3 maanden. kost veel moeite tegenwoordig maar het zou moeten lukken :)

Gill35 vindt dit leuk.
  4. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    70
    Trofeepunten:
    28
    Dus elke 6 maanden een retentiebonus? o_O Heb je meerdere kaarten of was dit allemaal voor dezelfde kaart?

5. Gill35

Gill35 Newbie

Leuk Bevonden:
    21
    Trofeepunten:
    3
    Zelfde kaart, de Amex Platinum, gewoon proberen en vriendelijk 'dreigen' hem op te zeggen. Ze vertelde me 6 maanden geleden wel dat ik dan in september niet weer hoefde te bellen. Toch gedaan ;-) De Amex FB kaart laat ik elk half jaar down- en upgraden. Maak notitie in m'n telefoon en wacht op interessant upgradebonus. Heb er een dagtaak aan :). Het is de sport

6. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Oké beetje lang verhaal, maar soit. Ik heb net gebeld en gezegd dat ik niet blij ben met mijn lage retentieaanbod en de opmerking dat 'niets anders mogelijk was', terwijl ik mijn netwerk (jullie dus ;) ) andere verhalen hoor. Mijn telefoongesprek kreeg toen een bijzondere plotwending.

Na e.e.a. te hebben uitgezocht zei de Engelstalige medewerker inderdaad dat ik in augustus voor mijn reguliere Platinum een aanbod van 12,5k heb gekregen en dat er ook niet meer in zat. Maar tussen neus en lippen door zei ze, ik verstond het bijna niet, ' oh en u heeft nog een aanbod van 20 FB Miles staan op uw Amex Platinum FB.

Voor die kaart had ik in augustus ook gebeld voor een retentie-aanbod, geen FB bonusmiles gekregen. Maar wel drie maanden B Mile bonusmiles per euro (overigens daar een issue dat di niet goed verwerkt werd). En in dat gesprek kreeg weer ik terloops de mededeling dat er ook nog 12,5 MR bonus op mijn Amex Platinum stond. En ik kon allebei krijgen toen ik daar om vroeg. Het werd mij iig niet proactief aangebonden.

Vanwege die spend bonus op mijn FB klaart ben ik bewust significant meer uit gaan geven en dat heeft nu blijkbaar geleid tot een nieuwe retentiebonus op mijn Amex FB Platinum. Terwijl ik nu ongeveer halverwege op een retentieaanbod van extra FB Miiles op diezelfde kaart zit.

Ik vroeg of ik het goed hoorde dat er een aanbod van 20k FB MIles klaarstond. Ja, dat had ik goed gehoord. Het werd me weer niet aangeboden, wellicht is deze passieve houding wel gewoon beleid? Uiteraard die FB Miles gepakt, want iedere bonus is er eentje. En tot op heden is het mij nog nooit gelukt om een retentei-eaanbod op mijn Amex FB Platinum te krijgen.

Overigens wilde de Amex-medewerker wel nog graag 'eerlijk tegen mij zijn', zei ze. Waarop ze alle retentie-aanbiedingen die ik in het verleden heb gehad opnoemde. 'Toen kreeg u 50k, toen twee keer 20k, etc'. De eerste keer ooit dat ze hun CRM gebruiken in mijn geval, want ik deed natuurlijk iedere jaar het opzegtrucje. En de medewerker zei dat niet letterlijk, maar wel dat ik ieder jaar belde voor een aanbod.

And last but not least: de medewerker vertelde me dat een retentie-aanbod is bedoeld om klanten te binden (joh) en dus na verloop van tijd minder wordt 'als je al grote aanbiedingen hebt gehad in het verleden'. Oftewel: deze glijdende schaal naar beneden was dus een logisch gevolg?

Mijn key take away is dat ik het weer een ongelofelijk onsamenhangend en inconsistent verhaal is.

Laatst bewerkt: 9 okt 2025
    lloydje33, Gin_klm en FlyingNelus vinden dit leuk.
  7. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Wat bedoel je met veel voorgeschoten? :)

8. Gill35

Gill35 Newbie

Leuk Bevonden:
    21
    Trofeepunten:
    3
    Hoi Dan1, heb aantal tripjes georganiseerd en alles voorgeschoten. Vliegtickets, hotel, restaurants. Interessant voor de (dubbele op dat moment) punten, maar ook interessant voor hogere spend, dus voor beter retentie-aanbod. Zo veel dat ik zelfs gevraagd werd voor Amex Centurion. Vriendelijk bedankt, niet interessant.

Dan1 vindt dit leuk.
  9. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    72
    Trofeepunten:
    28
    Dit doe ik ook vaak voor vrienden en familie; ook bijvoorbeeld vanwege eventuele extra verzekeringen. Factuur dan wel op mijn naam dus technisch is het ook van mij.

Dat Centurion-aanbod raakt ook kant noch wal. Toen ik een half jaar Green + nog geen half jaar Plat had met maar 35k spend kreeg ik de mail al.

Gill35 vindt dit leuk.
  10. Eagle

Eagle Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.558
    Trofeepunten:
    253
    Ik heb tegen de medewerker gezegd dat ik de kaart wel wil behouden, maar niet blij ben met de verschralingen in het AMEX product, zoals de aanpassing van het dinner credit die ik erg negatief vind. Dat ik de kaart best duur vind voor wat ik krijg en het met een jaarlijks retentie aanbod wel de moeite waard vind om de kaart te houden. Dat was voor hem voldoende om een deal 'te zoeken' in het systeem. Overigens mijn toegezegde 50k MR niet binnen de beloofde 3 businessdays gekregen, dus moet er waarschijnlijk weer achteraan.

11. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Centirion aanbod ook meerdere keren ontvangen. Mezelf voor de grap eens aangemeld en toen kreeg ik de link naar het aanvraagformulier binnen om in te vullen. Toch maar niet gedaan, niet het geld waard.

ik mis vooral het ‘oude’ Amex Plat dining creditnota wereldwijd goed gebruik van gemaakt. Ik zie die rare Groupon-achtige deal voor eten echt niet zitten.

Het hele retentie-aanbod spel is wel een stuk vager geworden lees ik. Misschien krijgen ze het algoritme wel niet goed aan de praat ;)

12. Gill35

Gill35 Newbie

Leuk Bevonden:
    21
    Trofeepunten:
    3
    Afgelopen week gebruik gemaakt van DinerFor2. Viel erg tegen, vooral omdat ze speciale Amex menu hadden, waarbij er 1 zeer eenvoudig voor- en hoofdgerecht voor het basis ('gratis') bedrag op de kaart stonden. Voor de rest moest je overal flink voor bijbetalen. + 30,- euro pp als je 3 gangen verassingsmenu wilde. Maar aardige is toch weer dat je in restaurants komt, waar je normaal niet komt en nog eens iemand uit kan nodigen.

13. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Ik kan me er gewoon niet toe zetten dat dining ding te boeken. Het klinkt zo armoedig. Ik vind het ook triestig dat de marketing van Amex dit als enorme perk probeert te verkopen. Ik blijf het zeggen: dat oude diningvoordeel was gewoon top en ik mis het nog steeds. Ik houd niet van Grouponachtige/coupondingen die beperkend zijn in keuze.

14. Mikkel93

Mikkel93 Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Eens, ik heb er ook nog geen gebruik van gemaakt.
    Vorige dining credit was top, enorme versobering voor mij.

15. Jasonkennedys

Jasonkennedys Newbie

Leuk Bevonden:
    35
    Trofeepunten:
    18
    Helemaal eens - heb er ook nog geen gebruik van gemaakt. Ik heb overigens ook een UK kaart en daar is dining credit zelfs meer geworden afgelopen jaar...

16. Daan3

Daan3 Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.729
    Trofeepunten:
    523
    Verzekeringen zou ik wel mee oppassen, die zijn alleen voor de cardhouder, zijn gezin en extra cardhouders.

17. TheFlyingDutchboy

TheFlyingDutchboy Gold Member

Leuk Bevonden:
    2.013
    Trofeepunten:
    708
    Dining for 2 stond afgelopen week als 80€ op de bon. Dat is op zich al geinflateerd. Inderdaad is dit een flinke versobering versus de 150€ credit op een regulier menu!

Ruut vindt dit leuk.
  18. PieterPost

PieterPost Newbie

Leuk Bevonden:
    26
    Trofeepunten:
    18
    Het is toch 100 per keer?

19. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    123
    Heb je daarvoor een UK bank account nodig? Ik geef denk ik 30k uit in GBP en betaal daar natuurlijk veel fx voor.

20. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    72
    Trofeepunten:
    28
    I know, vandaar dat de factuur op mijn naam staat.

Deel Deze Pagina