American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    123
    Haha, ja, zou het niemand aanraden ;) Maar het stukje daarboven klopt dus niet helemaal.

jvad en hellolaurent vinden dit leuk.
  2. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    De PayPal case komt nog het meest overeen met een saldo overboeking, maar toch ook weer niet. Zeker als ik een (aanzienlijk) positief saldo wil terughalen, omdat AMEX daar tot drie maanden over doet (en het liefst wil dat je dat saldo weer besteed aan aankopen met je kaart zodat ze de transactiekosten vangen).

Het geld overboeken naar je PayPal rekening vindt je overigens in dit forumtopic als je daar op zoekt (maar is al een paar jaar oud) :)

3. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    Interesting. Heb zelf ook niet de indruk dat ik ooit geen punten heb gekregen voor een transactie. Zou me ook niet verbazen dat het vooral in de voorwaarden staat zodat ze in elk geval de ruimte hebben om er wat mee te doen als het excessief wordt.

4. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    123
    Ben op vakantie in Italië. Overal kan ik met AMEX betalen. Ook de kleine restaurant in Siena, Florence of in kleine gehuchtjes nemen het aan. Dat is wel echt een verandering.

5. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Goed om te weten! Ik ga volgende week naar Sicilië en eens op onderzoek uit.

6. westi

westi Silver Member

Leuk Bevonden:
    1.315
    Trofeepunten:
    248
    Er komen veel Amerikanen in Italie, dus moeten ze ervoor zorgen dat hun kaarten geaccepteerd worden. Het viel mij ook op vorig jaar op Sicilie, alhoewel je niet overal kan betalen met Amex.

7. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Dat dacht ik al. Ik had me aangemeld bij een Facebookgroep over Sicilië en de vragen die sommige Amerikanen stellen zijn werkelijk zeer amusant en getuigt van een zeer beperkt wereld en onderwijssysteem.

VinceG, Ruut en Vliegende_Keep vinden dit leuk.
  8. ikverzinnogweliets

ikverzinnogweliets Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Ik had toch wel andere ervaring.

Was 3 weken geleden in Italië, aan de kust in regio Toscane (in de buurt van Grosseto om precies te zijn). Enkel de tolwegen en hotel (toeristenbelasting) met mij AMEX kunnen betalen. Alles bij elkaar max. een paar tientjes.

Benzinestations niet, supermarken niet, winkels niet en restaurants al helemaal niet. Ik vraag het wel iedere keer en dan krijg je een typisch Italiaans antwoord: ja soms wel en soms niet :p maar waren dus vooral niet.

Maar goed kanttekening is wel dat een Siena, Florence en ook de stadjes daar in de buurt stukken meer (Amerikaanse) toeristen krijgen.

9. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    73
    Trofeepunten:
    28
    In Wenen ook, maar dat zal minder mensen verbazen. Ik heb wel het gevoel dat het meer is dan toen we er net voor Covid waren.

Met al die (relatief prijzige) musea toch weer makkelijk wat puntjes erbij gescoord. En soms zag ik een enorme rij bij iets waar we spontaan in wilden; gewoon even online tickets kopen (met PayPal/Amex) en je kan de rij skippen :D

In Bratislava nergens geaccepteerd waar we het geprobeerd hebben.

10. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    123
    De COOP en Carrefour accepteren landelijk AMEX. En in Toscane zie ik bij de meeste restaurants een SumUP oplossing staan, die ook standaard AMEX accepteren. Dat betekent niet dat als je vraagt of je AMEX mag gebruiken, je een bevestigend antwoord krijgt. Ze kennen de commisies. Maar tot nu tot heb ik zonder vragen altijd gewoon de AMEX ertegen gehouden en 100% succes (keer of 20 nu)

hellolaurent en ikverzinnogweliets vinden dit leuk.
  11. ikverzinnogweliets

ikverzinnogweliets Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    8
    Dat landelijke dekking zegt in praktijk niet zoveel, in Nederland en op basis van eigen ervaring.
    Je zou de Amex kunnen gebruiken bij Shell, TinQ en Rituals. Met name Shell en Rituals hier in bij mijn in de buurt vaker geprobeerd maar geen enkele keer gelukt om met de Amex te betalen.
    En de SumUP zag ik daar inderdaad vaak. Of ze hebben het vooraf, dus voor het vragen uitgeschakeld wellicht vanwege commissie, maar ik vraag het nadat ze alles hebben ingetoetst. Heb de serveerster niks meer in zien toetsen en mijn kaart (fysieke kaart) er tegen gehouden, maar werd niet geaccepteerd.
    Misschien had ik gewoon pech en toevallig daar betaald waar ze geen Amex accepteren. Ik hoop in ieder geval dat andere meer geluk hebben. Heb uiteindelijk gelukkig ook niet heel veel punten misgelopen.

12. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    862
    Trofeepunten:
    123
    ik heb op Schiphol gewerkt en de blik in de ogen van veel amerikanen als ik ze uitlegde waarom ze in Amsterdam hun paspoort al moesten laten zien terwijl ze een overstap hadden naar een Schengen bestemming zal ik niet snel vergeten.

“So we don’t have to show our passports again when we land in Rome?” “No you are crossing the border here of 29 countries! It’s like the United States of Europe!”

Mind. Blown.

FlyingFonz en VinceG vinden dit leuk.
  13. VinceG

VinceG Silver Member

Leuk Bevonden:
    2.058
    Trofeepunten:
    333
    Mjah maar Amerikanen en educatie.....
    Zit donderdag in een hotel in Leuven in de bar waar een duidelijk Amerikaanse dame komt vragen om een glas tapwater om mee te nemen naar de kamer.
    Hele nuchtere bardame: U heeft glazen en een kraan in uw kamer.....
    Amerikaanse: Maar dat is toch niet hetzelfde water????:rolleyes:

FlyingFonz, FlyingBlob, Ruut en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Op zich begrijpelijk, aangezien je het Amerikaanse leidingwater maar beter niet kunt drinken als je nog lang wilt leven....

In het Okurahotel staan er op de glazen in de badkamer dat je het kraanwater kunt drinken en dat het tevens tot het beste ter wereld hoort. Dat laatste is natuurlijk moeilijk te verteren voor een Amerikaan, aangezien zij natuurlijk in alles de beste ter wereld zijn. Althans: dat denken ze :D

VinceG, FlyingFonz en westi vinden dit leuk.
  15. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Mijn Amerikaanse schoonmoeder (jawel) heeft nog steeds moeite te begrijpen dat ik in vier uur naar Parijs kan rijden en dan door drie landen heb gereden...

Vorig jaar in een klein plaatsje in een zuidelijke staat was ik in een Walgreens. De dames daar waren idolaat van mijn kinderen. Op de 'so where y'all from?' vraag kwam het dilemma 'wat hier nu weer op te antwoorden'. Ik zei 'Europe' ondanks dat ik het haat als Amerikanen over 'Europe' spreken, omdat ze net doen dat Europa een land is. Enfin, ze vroeg 'whereabouts in Europe'. Ik zei dan maar 'Netherlands'.

'OOOOH, SO AMAZING! I know the Netherlands!'

Ik dacht: WTF? En vroeg haar hoe ze Nederland kende. Ze zei dat haar vader haar boeken kado had gegeven en ze heel erg veel las. Ik dacht te maken hebben met een Amerikaan die niet wereldvreemd was, totdat ze 'how y'all winters? I heard you only have 4 hours of daylight in the winter?' Bleek dat ze dacht dat Nederland IJsland was....

Mijn vrouw was exchange student aan een redelijk prestigieuze business school in Parijs. Zo ook enkele Amerikanen. Die lagen qua niveau jaren achter op de rest. Wisten de meest basale dingen die ze hadden moeten weten voor dat curriculum niet. Dan heb je aan Frans profs natuurlijk een slechte, die lui gingen de gehaktmolen in en er werd ratatouille van ze gemaakt :D

Het gekke is: ik ben in het Smithsonian Museum of Natural History geweest in Washington D.C. Dus het is niet zo dat er niets wordt gedaan aan kennisdeling dan wel dat er kennis (gratis!) wordt aangeboden...

VinceG, Ruut, lloydje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Samm

Samm Newbie

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Jouw bericht bracht me op het idee om geld over te boeken naar een bekende via Paypal, heb een aantal dagen geleden 300 overgeboekt en inmiddels de 300 punten ontvangen. Wel 11 euro fee vanuit Paypal zelf, dat is het zeker waard want heb nu wel de welcome offer binnen.

17. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Ik heb nog nooit een fee voor Paypal moeten betalen als ik geld overmaak?

18. Samm

Samm Newbie

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Het is niet mogelijk om betalingen te doen ''voor vrienden en famillie'' dan moet je een andere betaalmethode toevoegen. Daarom gekozen voor ''goederen en services'' en dus de fee.

19. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    863
    Trofeepunten:
    143
    Vreemd. Ik kan dat wel. Net nog een keer getest. Kan zonder problemen 'vrienden en familie kiezen' voor al mijn Amex-kaarten. En dus niet de fee.

Samm vindt dit leuk.
  20. Samm

Samm Newbie

Leuk Bevonden:
    4
    Trofeepunten:
    3
    Wat zonde zeg, ik ga dan maar eens uitzoeken hoe dit komt

Dan1 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina