American Express (Green Card, Gold Card, etc.)

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door SVDH, 15 jul 2014.

1. FlyingBlob

FlyingBlob Blue Tier

Leuk Bevonden:
    867
    Trofeepunten:
    123
    Wat ben ik blij dat ik mijn gold card heb opgezegd. Wat een gênante vertoning van AmEx.

Ik gebruik mijn (iets goedkopere) Flying Blue AmEx alleen voor het sparen van miles en de 30 XP die je per jaar krijgt maar verder verwacht ik helemaal niets meer van ze.

lloydje33, michiel1 en Ruut vinden dit leuk.
  2. Robinho

Robinho Silver Member

Leuk Bevonden:
    365
    Trofeepunten:
    63
    Weet iemand toevallig nog de spend voorwaarde van de Platinum referral van eind april? Heb flink wat crediteringen waardoor de 100.000 punten weer afgeboekt zijno_O

3. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    4k binnen 3 maanden uitgeven

Robinho vindt dit leuk.
  4. Bijzonderetickets

Bijzonderetickets Silver Member

Leuk Bevonden:
    3.831
    Trofeepunten:
    598
    Nieuwe upgrade promotie loopt weer. 100K puntjes voor een upgrade naar Platinum.

5. ikverzinnogweliets

ikverzinnogweliets Newbie

Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Zit er een beetje op te wachten dus gelijk een vraag hierover.
    Ik heb een maandje geleden een retentie aanbod op mijn Gold geaccepteerd. Een van de onderdelen van de offer is 1 extra MR per euro voor 3 maanden, dus heb nog zo'n 2 maanden over.
    Als ik ga upgraden naar Platinum, vervalt dan de extra MR of behoud ik deze?

6. flytheworld

flytheworld Newbie

Leuk Bevonden:
    19
    Trofeepunten:
    3
    Weet iemand hoeveel tijd er exact moet zitten voordat je een nieuw retentieaanbod kunt krijgen? Is dat minimaal 365 dagen?
    Ik heb vorig jaar eind augustus een retentieaanbod gekregen, maar heb een grote factuur die ik moet betalen, waardoor een extra punt mooi meetelt, dus ik ben benieuwd of ik nu al kan bellen, gezien het augustus is...

7. Jeroen23

Jeroen23 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    206
    Trofeepunten:
    33
    Volgens mij is dit inderdaad echt 365 dagen. Je kan het altijd proberen uiteraard, dan zien ze wel of er iets klaar staat.

8. RobertFB

RobertFB Silver Member

Leuk Bevonden:
    465
    Trofeepunten:
    63
    In Nederland zijn de extra voordelen van de Amex cards magertjes, maar in Zwitserland timmert men actiever aan het uitbreiden van de mogelijkheden. Via hun Selects programma kun je bij een flink aantal onafhankelijke hotels voordeel behalen zoals 3 nachten slapen/2 betalen of CHF100 diner tegoed. Dit geldt voor alle Amex card holders, dus ook de Nederlandse. Zie https://www.americanexpress.ch/en/rewards/selects
    Overigens kondigen ze ook aan dat er tot dusver dit jaar al 10.000 nieuwe accepterende zaken zijn bijgekomen.

Dan1, FlyRemco en Ruut vinden dit leuk.
  9. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    865
    Trofeepunten:
    143
    Ik ben op zoek naar wat recente datapunten van mensen die geld van hun AMEX naar hun PayPal rekening hebben overgemaakt (mag ook van de Amex FB). Zelf heb ik dit ook al wel eens gedaan, maar lees op andere fora dat dit eigenlijk niet 'mag' van AMEX omdat het onder manufactured spend valt.

10. finsdeflyer

finsdeflyer Blue Tier

Leuk Bevonden:
    73
    Trofeepunten:
    28
    Geen ervaring mee, maar dit zet me wel aan het denken. Wat weerhoudt Amex ervan om dat gewoon niet mee te tellen als spend? Bij veel crypto-cashbackkaarten wordt bijv. ook geen reward toegekend bij dat soort transacties. Bepaalde MCC's zijn simpelweg uitgesloten.

Dan1 vindt dit leuk.
  11. Frankb

Frankb Blue Tier

Leuk Bevonden:
    490
    Trofeepunten:
    63
    Ook gebeld voor retentie. 50k miles en 3 maanden extra mile per euro.

jvad, lloydje33 en Dan1 vinden dit leuk.
  12. Jasonkennedys

Jasonkennedys Newbie

Leuk Bevonden:
    35
    Trofeepunten:
    18
    Weet iemand wat de voorwaarden zijn voor de referrals bij een Gold kaarthouder en een Platinum kaarthouder respectievelijk? Als in, tijdens een goede bonusperiode, kan je bij de Platinum volgens mij max 100k per referral krijgen, hoeveel is dat bij Gold?

Ik ben gedowngrade naar Green, maar overweeg een Gold of Platinum te nemen om zo wat geinteresseerde collega's uit te nodigen.

13. Gin_klm

Gin_klm Blue Tier

Leuk Bevonden:
    71
    Trofeepunten:
    28
    Laatste ronde was 30K met een gold card en 100K met de platinum. Keren daarvoor was 40K met een gold card en 100K met de platinum

Jasonkennedys vindt dit leuk.
  14. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    123
    Ik heb de gewone AMEX Plat en een Nederlands Paypal account. Ik zie nergens de optie om met CC mijn tegoed aan te vullen. Enkel met Ideal.

15. Dan1

Dan1 Silver Member

Leuk Bevonden:
    865
    Trofeepunten:
    143
    In je PayPal account kun je bij credit cards je Amex toevoegen. Daarna kun je er geld mee overmaken naar andere PayPal accounts van vrienden. Maar bijvoorbeeld ook jezelf, als je een tweede PayPal account hebt dat niet aan je Amex is gekoppeld.

Ik kreeg dit hier paar jaar terug als tip om, in mijn geval, een aanzienlijk positief saldo terug te halen na een terugstorting. Amex deed er namelijk niks mee en toen ik belde wanneer ze dit terug ging storten werden ze wakker en gaven ze aan dat 'wel dit tot 90 dagen kunnen duren'. Via PayPal was dit instant. Dus deze methode kan, maar mag het ook?

Nu is een positief saldo oplossen een andere use case, maar als je zoekt op travel card hacks dan komt de PayPal route in beeld als methode om snel aan spend aan punten te sparen. Volgens de voorwaarden mag je echter geen manufactured spend creëren, maar er is een grijs gebied.

Je kunt bijvoorbeeld ook online een grote aankoop doen en die om wat voor reden dan ook terugbrengen in de winkel voor een terugbetaliing in cash. Dan ga je natuurlijk niet Amex bellen dat je dat gedaan hebt. Je kunt ook geld overmaken naar een vriend op PayPal, maar mag dat of moet er een fysiek product of dienst tegenover staan?

In het verleden zijn deze methoden hier allemaal wel eens voorbijgekomen. Ik ben op zoek naar recente datapunten/ervaringen :)

Samm en Ruut vinden dit leuk.
  16. jvad

jvad Newbie

Leuk Bevonden:
    36
    Trofeepunten:
    18
    In de voorwaarden voor membership rewards is het volgende opgenomen als situatie waarin je geen punten krijgt: "U zult geen punten verdienen over vergoedingen, saldo overboekingen, contante opnames (indien toegestaan onder uw Overeenkomst voor Kaarthouders) met inbegrip van transacties die als contant geld worden behandeld, bijvoorbeeld het opladen van prepaid kaarten of het aankopen van vreemde valuta." Het lijkt mij dat het op die manier opladen van bijv. een PayPal-rekening ook als zodanig kan worden beschouwd.

Bij een bekende heb ik alweer een tijd geleden ook meegekregen dat Amex contact met hem opnam nadat hij aan het topuppen was geweest op een ander betaalplatform, wilden graag weten wat daar de bedoeling van was. Lijkt me logisch (en goed!) dat die vragen vanuit anti-witwasregels gesteld moeten worden op het moment dat er veel van dat soort transacties plaatsvinden met een kaart.

17. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Vandaag na 4 jaar Platinum lidmaatschap 1e keer gebeld voor een retentie offer:

50k MR + 3 maanden dubbele punten

Gaan we nog even door!

VinceG, jvad en ikverzinnogweliets vinden dit leuk.
  18. pw1979

pw1979 Blue Tier

Leuk Bevonden:
    615
    Trofeepunten:
    123
    Nu heb ik in Amerika 4x geld moeten pinnen met de AMEX (ivm issues ING pas). Daar kreeg ik gewoon dubbele (retentie) punten voor de gepinde bedragen.

jvad vindt dit leuk.
  19. hellolaurent

hellolaurent Newbie

Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    18
    Zijn wel dure punten met die fx en cash advance fees:confused:

20. ikverzinnogweliets

ikverzinnogweliets Newbie

Leuk Bevonden:
    20
    Trofeepunten:
    8
    Heel fijn dat je erbij vermeld om welke type kaart het gaat.

hellolaurent vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina