Alitalia Classica Plus

Discussie in 'Bestemmingen' gestart door Basjep, 13 mei 2015.

  1. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Weekendje Buenos Aires met Alitalia.


    In februari was er bij Alitalia niet alleen de op het forum veel geboekte ICN error-fare, maar had Alitalia ook een goede aanbieding naar Zuid Amerika. Voor €500,- kon je een open-jaw naar Buenos Aires boeken. Voor €80,- extra kon je deze vlucht in Classica Plus boeken dit is het premium economy product van Alitalia. Ik heb dit meteen gedaan want voor een ticket in Classica Plus krijg je bij Flying Blue 150% miles. Dit kwam neer op ongeveer 22000 level miles en aangezien ik nog Flying Blue Silver was een bonus van 50% op mijn award miles. In mijn ogen een prima deal en de mogelijkheid om is een Premium Economy product uit te proberen en een bezoekje te brengen aan deze mooie stad.


    Mijn route zag er als volgt uit: AMS-FCO-EZE-FCO-LHR-AMS. Het LHR-AMS segment is een apart ticket.


    Mijn vlucht vanuit Amsterdam was een half uur vertraagd. Ik had een overstap van ongeveer 50 minuten en daar was dus nog maar 20 minuten van over. Begon hem dus een beetje te knijpen en toen ik zag dat we moesten uitstappen bij een remote gate had ik de hoop eigenlijk al wel opgegeven. Omdat het niet echt behulpzame cabine personeel geen gate informatie had wist ik ook niet waar ik heen moest rennen. Gelukkig bleek na aankomst in de terminal dat alle Alitalia vluchten vanaf de B pier vertrokken. Dit ivm de brand van vorige week. Na een korte wandeling moest ik door een geïmproviseerde paspoort controle bij een roltrap en was ik niet eens de laatste die de bus instapte. Classica Plus geeft overigens ook voorrang bij het boarden en inchecken maar valt niet onder SkyPriority. Het boarden ging via twee trappen en zonder enige coördinatie. Mensen die op rij 40 zaten stapte dus ook gewoon voor in. Bij binnenkomst werd ik opgewacht door 2 stewardessen. Welkom geheten kan ik het helaas niet noemen want er werd geen woord tegen me gezegd er werd alleen gewezen welke kant ik op moest.

    De Classica Plus stoel is een fixed shell seat die erg veel lijkt op het product dat Air France ook aanbied. De stoel gaat iets verder naar achter dan een gewone economy stoel, is wat breeder en bied een stuk meer beenruimte. Daarnaast krijg je ook een kleine amnety kit en tevens een aangepaste service. De configuratie in de mini cabine is 2-4-2. In de A330 van Alitalia wordt een andere Classica Plus stoel gebruikt en een 2-3-2 configuratie. Op deze vlucht had ik een bulkhead stoel en op de terug weg zat ik op rij 2.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Toen ik zat kwam de service langzaam opgang omdat het erg druk was met mensen die door de voorste deur naar binnen waren gekomen en helemaal achter in het vliegtuig moesten zijn. Toen het boarden klaar was kreeg ik een pre departure prosecco in een mooi plastic bekertje en werden de amenity kits uitgedeeld. Ook waren er noice cancelling headphones beschikbaar. Dit werd wederom allemaal gedaan zonder enig woord te zeggen. Ook had ik nog steeds geen lach gezien op de gezichten van de crew.

    [​IMG]
    [​IMG]


    Eenmaal opgestegen kregen we nogmaals wat te drinken aangeboden en een zoute versnapering. Toen ze vroegen wat ik wou drinken was het wel even schrikken dat ik geen Spaans of Italiaans sprak. Vrij snel na dit drankje volgde het avond eten. Dit zou een andere maaltijd moeten zijn dan er in economy wordt geserveerd wordt maar in de praktijk leek mij dat niet zo.

    Ik kon kiezen uit pasta of kip. Ik koos op de heenweg voor de kip en op de terugweg voor de pasta. Naast de kip werd er ook spinazie, aardappelpuree, salade, kaas, ham, brood en wat fruit geserveerd. Ik heb totaal geen hekel aan het eten in economy dus ook dit ging er ook goed in, maar bijzonder was het zeker niet. Na het eten werd een nog een rondje gemaakt met koffie en thee gevolgd door een heerlijke businessclass espresso gemaakt door de Purser.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Na een film te hebben gekeken besloot ik te gaan slapen. Voor dat het licht uit ging bracht de crew nog een flesje water. Het slapen zelf bleek echter lastiger dan gedacht. De “lig” stand is niet heel relaxed en voelt een beetje alsof je onderuit achter je bureau zit en omdat ik op een bulkhead seat zat miste ik de een voetsteun. Als ik mijn stoel dus in de “lig” stand zette en het kussen onder mijn benen omhoog deed hingen mijn voeten een beetje aan het einde te bungelen en dat werd na een half uur echt vervelend. Gelukkig was de stoel naast mij vrij en heb ik me uiteindelijk in een prima slaappositie kunnen wurmen. Zo heb ik een paar uur prima kunnen slapen. Op de terugweg zat ik op rij 2. Daar zit een voetensteun en dat scheelde een hoop.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Toen ik weer wakker werd waren we ter hoogte van Rio en hadden we nog een paar uur te gaan. Ik besloot weer een film te kijken en een uur voor de landing begon de crew met het serveren van het ontbijt.

    [​IMG]

    Kort na het ontbijt werd de daling ingezet en kwamen we aan op Buenos Aires Ezeiza airport aan. Het vliegveld is opvallend modern en immigration was snel en efficiënt. Na immigration moet je je koffer ophalen en moet alle bagage door een scanner. Dit was allemaal snel gedaan en nam ik zat dus vrij snel in een taxi naar het hotel.

    Conclusie. Zonder twijfel is het product beter dan een gewoon Economy product. Toch vind ik door het volledige gebrek aan service dit product echt matig terwijl er best potentie in zit. De crew was verschrikkelijk onpersoonlijk en ze zijn gewoon arrogant te noemen. Een mooi voorbeeld hiervan was een stewardess die vlak voor aankomst in Rome tijdens het taxiën door de intercom liep te verkondigen dat we allemaal moesten blijven zitten tot we stil stonden bij de gate. 2 seconde later ging mevrouw wel haar koffer uit een kast halen om die even in te pakken zodat ze haar vlucht naar huis haalde.

    De stoel vond ik persoonlijk niet fantastisch zitten maar was zeker niet slecht. Naar Seoul vliegen we met de A330. Deze stoelen zijn net wat anders en daar ben ik dus ook wel benieuwd naar.

    Edit: Excuses voor de grote foto's:)
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2015
    SvnKngs, Lionell, kevin990 en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Maan

    Maan Guest

    Leuke review! :)
    En je bedoelt de a330 niet de a340 :p
     
  3. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Was een test:oops:
     
    Maan vindt dit leuk.
  4. Maan

    Maan Guest

    Heeft de a330 echt andere stoelen, kan het op seatguru niet echt terugvinden :p
     
  5. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Jup.
     
  6. Maan

    Maan Guest

    And where did you find this? :p
     
  7. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Maan vindt dit leuk.
  8. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Sorry mijn foto wil niet uploaden.

    De 777 heeft 2-4-2 en de A330 2-3-2. De 777 stoelen zijn paren van 2 en passen dan ook niet in de A330
     
    Maan vindt dit leuk.
  9. Maan

    Maan Guest

    Aha :p Well, veel plezier nog op de seoul vlucht :p Ik ga in september pas en toen waren de Y 255 euro en Y+ 600 ofzo dus ben maar mooi voor Y gegaan hehe :)
     
  10. WorldTraveller

    WorldTraveller Silver Member

    Berichten:
    1.000
    Leuk Bevonden:
    799
    Trofeepunten:
    478
    Na het lezen van deze review heb ik besloten om mijn Seoul trips te annuleren;)
     
    Basjep en Flying doc vinden dit leuk.
  11. Flying doc

    Flying doc Silver Member

    Berichten:
    1.762
    Leuk Bevonden:
    1.775
    Trofeepunten:
    523
    Leuke review, ik ben benieuwd hoe snel de italianen de schade op FCO kunnen fixen. Hopelijk geen AnsaldoBreda... Op NBO is het heel snel en mooi gedaan.
     
  12. Basjep

    Basjep Silver Member

    Berichten:
    1.145
    Leuk Bevonden:
    672
    Trofeepunten:
    368
    Ze waren er wel druk mee. Zal hopelijk redelijk snel gedaan zijn.

    Ik zie trouwens dat ik dit topic in het verkeerde sub forum heb geplaatst....
     

Deel Deze Pagina