Air France KLM World Elite Mastercard®

Discussie in 'Creditcards en andere programma's BE & NL' gestart door anique, 13 sep 2019.

  1. anique

    anique Newbie

    Berichten:
    24
    Leuk Bevonden:
    28
    Trofeepunten:
    13
    Is iemand bekend met de Air France KLM World Elite Mastercard®?
     
  2. FlyingDutch

    FlyingDutch Blue Tier

    Berichten:
    224
    Leuk Bevonden:
    226
    Trofeepunten:
    43
    Zover ik weet is deze niet in Nederland beschikbaar
     
  3. RuudHier

    RuudHier Blue Tier

    Berichten:
    175
    Leuk Bevonden:
    69
    Trofeepunten:
    28
    Volgens mij is het niet mogelijk om op een Europese MC/Visa een fatsoenlijk puntenspaarprogramma op te zetten vanwege te kleine marges en te lage payment fee percentages. Voor buitenlandse MC/Visa kaarten (non-EU) moet er ook een hoger bedrag worden betaald bij een aantal service providers. Een deel van die fees kan gebruikt worden voor spaarprogramma's.
     
  4. danfl44

    danfl44 Silver Member

    Berichten:
    647
    Leuk Bevonden:
    1.194
    Trofeepunten:
    203
    Mooie kaart, maar alleen aan te vragen als je een US adres, US bank, creditscore, en SSN/ITIN hebt :)
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  5. dutchskies

    dutchskies Blue Tier

    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    167
    Trofeepunten:
    43
    Ja, mee bekend (heb er zelf een) en redelijk eenvoudig aan te vragen als je al een BofA account hebt. Zoals gezegd, je dient wel een SSN en creditscore te hebben. Het feit dat je semi-permanent buiten de USA woont deert ze niet.

    Annual fee is $89 maar het is voor de 60XP en de snelle miles opbouw redelijk de moeite waard. Je betaalt geen conversiekosten en de acceptatie is redelijk hoog (want MasterCard), dus aan de spending requirement kom je makkelijk als je alles betaalt met deze kaart.
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2019
  6. Robby43

    Robby43 Blue Tier

    Berichten:
    67
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    33
    Ik heb er ook één, is idd ook in onze contreien best bruikbaar. Enkel voor zaken waar een PIN wordt gevraagd (bijv. automaten), kun je deze in Europa niet gebruiken.

    Je moet rekening houden met de verbaasde gezichten van handelaren die je plots om een handtekening moeten vragen. Ik heb daarom ook een BE KLM BeoBank MasterCard, maar die geeft dus een stuk minder miles.

    Als je een SSN enzovoort hebt, zijn er betere US cards om mee te beginnen maar gezien de lage annual fee is het een goede aanvulling, wanneer je specifiek status bij KLM probeert te halen. Anders zijn de 'standaard' US AMEX of de Chase-kaarten betere producten met meer inwissel-mogelijkheden.
     
  7. dutchskies

    dutchskies Blue Tier

    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    167
    Trofeepunten:
    43
    Je kunt een PIN instellen, maar die heb ik nog nooit hoeven gebruiken. Voor ATM's gebruik ik liever mijn Revolut of N26 kaart.

    Mee eens, kaarten als de Chase Sapphire Preferred / Reserve zijn interessanter, tenzij je echt voor status gaat.
     
  8. rhw

    rhw Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    32
    Trofeepunten:
    18
    Als workaround voor het ontbreken van PIN (en in sommige gevallen contactless) kun je US cards toevoegen aan Curve en dan gewoon de Curve MC gebruiken. Als je US card geen FX kosten rekent, in Curve de lokale valuta (bv EUR) instellen zodat de FX door de US card wordt gedaan en niet door Curve.

    Je kunt via Curve ook geld pinnen (binnen de limieten) en bv Revolut opladen zonder kosten...
     
  9. dutchskies

    dutchskies Blue Tier

    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    167
    Trofeepunten:
    43
    Dat is dan wel weer interessant.. Ik heb mijn Amerikaanse kaarten aan Google Pay gekoppeld en daarmee kun je hier in NL ook betalen. Opladen van Revolut middels de CC via Google Pay wordt echter wel gedetecteerd als cash advance (met bijbehorende kosten), en je verdient er ook geen cashback of miles mee.
     
  10. rhw

    rhw Newbie

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    32
    Trofeepunten:
    18
    Top up via Google Pay heeft een andere MCC dan direct via debit card (Curve is MC debit). Pinnen via Curve is weer een andere MCC.

    Het is een kwestie van uitproberen welke kaart welke MCC als cash advance ziet. Je kunt ook nog via Dipocket opladen, die komt om onduidelijke redenen als entertainment door, dat gaat met elke kaart goed.
     
  11. PRE

    PRE Newbie Premium Member

    Berichten:
    7
    Leuk Bevonden:
    1
    Trofeepunten:
    3
    Ik woon al weer een sterk aantal jaren in Nederland, maar heb uit mijn studietijd nog een SSN. Kun je daar ook de kaart mee aanvragen?
     
  12. Robby43

    Robby43 Blue Tier

    Berichten:
    67
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    33
    Als je inderdaad een Social Security Nummer hebt, dan heb je het moeilijkste stuk er al op zitten.

    Als je daarmee een US creditcard wil aanvragen, ga je eerst ook een bankrekening en een US adres nodig hebben. De kaart wordt uitgegeven door Bank of America, wat ook een bank is die makkelijk rekeningen opent voor buitenlanders (als je er maar geld op zet).

    Waar je nu wel tegen aan kunt lopen, is je credit score. Om dit soort kaarten aan te vragen heb je een goede score nodig en dus al een tijdje een betaalhistorie in de VS. Je zou je score kunnen checken via apps als Credit Karma, maar ook dan ga je je hier toch wat in moeten verdiepen.

    Daarnaast moet je je afvragen of deze kaart helemaal is wat je wil. Zoals ik al schreef, is deze kaart wat mij betreft zeker geen beginners kaart, en vooral geschikt voor diegenen die primair Flying Blue status willen halen.

    Als je echt deze weg in wil slagen, raad ik je een middagje YouTube aan. Check video's van bloggers als AskSebby of Credit Shifu alvorens je begint. Jezelf eerst goed informeren zorgt voor de grootste return (in punten)
     
    ErwinLansing vindt dit leuk.
  13. dutchskies

    dutchskies Blue Tier

    Berichten:
    101
    Leuk Bevonden:
    167
    Trofeepunten:
    43
    Kansloos als je dat online (of telefonisch) doet en geen score hebt. Je beste kans is om langs te gaan op een BofA kantoor. Misschien heb je geluk en honoreren ze je deze kaart meteen als je een lopende rekening hebt bij ze. Ik kreeg als eerste wel de BofA Travel Rewards kaart zonder credit score, albeit met een laag limiet van $1500. Bij mij is dat limiet in 3 jaar tijd verhoogd naar $15k. De betere kaarten bij Chase oid zijn overigens sowieso geen optie zonder score.

    Mocht dit allemaal geen soelaas bieden, dan raad ik je een secured credit card aan. Daar moet je zelf je onderpand betalen, en voordelen heb je niet. Wel begin je daarmee aan de bouw van een creditscore, wat je later kan helpen met andere kaarten.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2019
  14. erlug

    erlug Blue Tier

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    122
    Trofeepunten:
    33
    Ik heb een kwestie met KLM, wat denken jullie ervan:

    Ik vloog 1 okt. samen met mijn partner en dochter (<2jr) vanaf VLC. Ik was in de veronderstelling dat ik lounge toegang had met een gast (mijn partner). Dus wij gingen naar de lounge in VLC. Ik gaf onze boardingpasses en mijn FB gold card af en we konden doorlopen. De vrouw achter de balie zei vrijwel niets. We hebben gegeten en de vlucht verliep prima. Maar, ik keek vandaag 2 okt op de uitgaven van mijn AMEX kaart en zag dat er geld was afgeschreven voor de lounge. Ik heb contact gehad met KLM via twitter en het bleek dat de gast toegang niet geldt voor niet-AF/KLM lounges. Ik vind het vreemd dat de vrouw achter de balie niet heeft gezegd dat mijn partner moet betalen. Maar wat nog vreemder is, is dat alleen mijn FB card en boardingpasses heb afgegeven bij de balie, maar er geld is afgeschreven van mijn AMEX card. Uiteraard heb ik AMEX gebeld en zij zeggen dat er een betaling is gedaan middels een PIN authorisatie. Nou ik kan ik mij vergissen in 1 ding. Maar mijn partner EN ik zouden nu 4 zaken niet hebben opgemerkt. 1. Dat ik mijn AMEX card ipv FB card heb afgegeven, 2. dat ik een PIN code heb ingevoerd op een betaalterminal, 3. Dat de baliemedewerker niet heeft gezegd dat mijn partner moet betalen, 4. dat we geen kassabon oid hebben ontvangen. Dus we kunnen wel stellen dat er meerdere dingen niet in de haak zijn.

    Het meest belangrijk van deze kwestie vind ik eigenlijk dat er blijkbaar geld van mijn AMEX card kan worden afgeschreven als ik mijn FB card afgeef. Dit zou ik graag onderzocht willen hebben. Nogmaals, AMEX zegt dat er een betaling met PIN code is gedaan. AMEX suggereerde, omdat ik mijn ticket met een AMEX heb betaald, de betaal gegevens op die manier bekend zijn geworden bij de lounge, dit lijkt mij vreemd. Helemaal omdat dan de PIN code van mijn AMEX aan een boeking gekoppeld zou zijn.

    Ik heb een klacht ingediend bij KLM. Wat denken jullie?
     
  15. Sandor

    Sandor Silver Member

    Berichten:
    920
    Leuk Bevonden:
    1.191
    Trofeepunten:
    428
    Raar verhaal dit. Je bent Skyteam Elite Plus, dus je zou gewoon een gast mee mogen nemen.

    Overigens niet echt het juiste topic voor je ervaring denk.
     
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  16. Robby43

    Robby43 Blue Tier

    Berichten:
    67
    Leuk Bevonden:
    131
    Trofeepunten:
    33
    Dit is toch vreemd, ik begrijp dat er zonder autorisatie een transactie is gebeurd. Ik denk dat je niet bij KLM, maar toch verder bij AMEX een klacht moet indienen (en dat je dit in een ander topic moet posten, maar dat terzijde).
     
  17. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Je zou bijna denken dat een transactie van de verkeerde kaart is afgeschreven. Raar verhaal.
     
  18. erlug

    erlug Blue Tier

    Berichten:
    80
    Leuk Bevonden:
    122
    Trofeepunten:
    33
    Ik had het verhaal even opgesteld, maar uiteindelijk in verkeerde topic geplaatst. Ik zal het nog even in een ander topic plaatsen. Excuses.
     
    Robby43 vindt dit leuk.
  19. vkpeter

    vkpeter Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    28
    Misschien staat je amex kaart gelinkt in je klm account als default betaal middel?
     

Deel Deze Pagina