Leuke run gevonden: MXP - CDG - AMS - GOL - EZE (en terug) met longhaul met KLM/AF. Verschillende data mogelijk vanaf sept, werkt ook vanaf FCO. AMS - GOL is Long 3 en dus goed voor 36xp en totaal goed voor 162 xp. Ook KLM longhaul voor de huisjesspaarders. Pak hem samen met de SIN of DXB run en je hebt plat meer dan binnen voor een jaar. Positionering kan relatief goedkoop met AZ/KL naar MXP. Voorbeeld in Matrix:
Weet niet of de GOL vlucht ook als business class telt - GOL heeft alleen economy class. Volgens mij krijg je maar 5 xp voor die vlucht. Je kunt ook naar Havana voor iets meer dan 1200 euro vanaf Milaan. Daar kun je minstens 132 XP uit persen.
Gaat om de boekingscode van je ticket. Boek je in biz (O/J/Z etc) dan krijg je XP daarover. Dit heb je ook bijv in de DXB run als je via HEL boekt met NORA.
Als je dit via KLM.com boekt, geeft hij aan dat het economy class is. Misschien is het hetzelfde als SAS+ dat bij *A carriers miles voor business class geeft. Volgens mij heeft GOL iets vergelijkbaars op internationale vluchten. Maar dan blijft de middenstoel wel vrij itt SAS. Een soort Europese business class, maar GOL verkoopt het als economy extra oid. Wat het product in feite gewoon is, net als EBC. Wat Europese carriers doen is gewoon minachtig voor de klant. Business class verkopen en economy leveren.
Ik vloog vorig jaar NAT-FOR-AMS in business en ondanks dat het ticket was uitgegeven door KLM en het vluchtnummer en KL was, kreeg ik voor NAT-FOR slechts 2 XP (domestic economy). Die XP moest ik overigens zelf claimen en ging niet automatisch. Ik moest zelfs de boarding pass opsturen omdat FB geen toegang heeft tot de systemen van GOL.
Naar Havana is een prima alternatief. Zelfde vluchten in Europa en dan direct vanaf AMS naar Havana of via CDG. Op terugweg een vlucht van Copa, dis daarvoor geen XP’s. Vanaf Panama met KLM terug. Prijs kwam ik net op €1250 met een week verblijf in Havana. Vertrek derde week januari. Afstand AMS/CDG tot Havana is net onder 5000 miles, Panama er net boven