Advies huurauto: Road trip USA Full Size of SUV?

Discussie in 'Hulp met boeken' gestart door JustinCase, 7 jun 2019.

  1. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Al een tijdje zit ik te dubben over welke auto te huren in de USA. We gaan met de 2 (jonge) kids 3 weken door Montana rijden deze zomer.
    We gaan langs vrienden en een paar trips door National Parks. Verwacht zo'n 2.500km te rijden in totaal.

    Met 990 euro dacht ik via een online tussenpersoon een goede deal te hebben voor een Full Size sedan (Ford Fusion of vergelijkbaar). Deze staat al een tijdje gereserveerd en is cancelbaar tot 24u van te voren.

    Nu zit ik op de de site van de auto verhuurder (dus niet de tussenpersoon!) een beetje te spelen met landen door te aan te geven dat ik bijvoorbeeld in Noorwegen woon ipv Nederland, en zie dat bij onze Noorder buren een Standard Elite SUV (Ford Explorer of vergelijkbaar) 770 euro kost :eek:, sterker nog de volgende goedkoopst en ook kleinste auto kost 950 euro o_O Alleen dit model SUV is daar goedkoop tov van de rest van de landen maar ook de andere modellen.
    Verdere condities zijn gelijk, met onbeperkte kilometers, aansprakelijkheidsverzekering en afkoop van eigen risico voor ongelukken. Tarief is beide voorruit betaald, dus we hoeven niets aan de verhuurbalie af te rekenen, buiten de borg om.

    Nu zit ik toch een beetje in dubio wat te doen, want er zijn voors en tegens:

    Full Size:
    + Dichte kofferbak, met bagage dus minder zichtbaar/diefstal gevoelig
    + Sedan rijdt wat prettiger dan een SUV (aanname)
    + Sedan is zuiniger dan SUV (5 miles beter tot de gallon)
    + Cancellen tot 24u van te voren is gratis doordat die via een tussenpersoon is geboekt

    SUV:
    + Goedkoper, scheelt toch aanzienlijk geld
    + Beter bestand tegen wat onverharde wegen
    + Beter uitzicht voor ons en de kinderen door hogere zicht en mogelijk panorama dak
    + Vele meer ruimte binnen in
    - Door open koffer ruimte is bagage zichtbaar
    - Duurder in verbruik/onzuiniger (5 miles tot de gallon minder)
    - Bij de aanvraag geef ik op dat ik uit een ander EU land kom dan mijn rijbewijs aangeeft.

    Wat zouden jullie adviseren? Want de Full Size is "verstandige" keus, maar SUV rij je niet zo vaak en is goedkoper.....
     
  2. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Ik zou zelf altijd voor een full-size gaan, maar dat komt omdat de SUV's vaak niet voldoen aan mijn eisen.
    Voor de MPG (miles per gallon) hoef je niet echt te kijken, gezien de benzine daar tussen de 50 en 70 cent per liter kost. Kijk liever naar wat je ECHT graag rijdt (als voorbeeld: ik huur altijd een of andere veel te dikke muscle car met V8, want die kan ik in Europa meestal niet rijden voor dat geld en de benzine is hier ook veel duurder).

    Via welke partij wil je huren, Hertz/Avis/National? Heel vaak kun je daar ook nog annuleren (soms tot een week voor de daadwerkelijke huurdatum, soms tot 24 uur, ligt er net aan). Als je status hebt bij flying blue of een andere maatschappij, dan kun je vaak nog extra korting krijgen, een gratis upgrade, extra bescherming, etc.
    Let ook op met welke creditcard je afrekent (bijv een Amex Platinum biedt een volledige bescherming), mocht je die hebben. Hier kan ik je wellicht ook advies geven (nee, geen referrals, gewoon echt advies en gratis :p).

    Als ik zo je verhaal lees: ga voor de auto die JOU het meeste plezier gaat geven.
    Die kofferruimte kun je doorgaans toch weer "afsluiten" met een scherm dat je over je bagage heen kunt trekken (dit is doorgaans standaard), daarbij, ook bij een fullsize kunnen ze met een breekijzer zo je achterklep in.
    Het land waar je de boeking doet, maakt niets uit, dat heeft puur met verzekeringen te maken. Ik heb ook weleens een huur gedaan, waarbij ik aangaf uit BE/DE/FR te komen, terwijl ik gewoon een NL rijbewijs had. Geen haan die daar naar kraait, zolang alle gegevens die je opgeeft (rbw nummer, cc nummer, paspoort nummer) maar kloppen.
     
    Daan3, Grouchy en JustinCase vinden dit leuk.
  3. Robbiegrunnen

    Robbiegrunnen Newbie Premium Member

    Berichten:
    33
    Leuk Bevonden:
    49
    Trofeepunten:
    18
    Ik zou voor de SUV gaan. Heb zelf 4x daar gehuurd waarvan 3x SUV en 1x cabrio.
    De kofferbak van een SUV kan idd meestal niet afgeschermd worden. Maar bijna alle SUV's hebben getinte ruiten waardoor je het bijna niet ziet van buitenaf. Je hebt dan wel heerlijk veel ruimte en zit lekker hoog...
     
    Grouchy en JustinCase vinden dit leuk.
  4. bedeve

    bedeve Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    65
    Trofeepunten:
    18
    Hoera ;langzamerhand beginnen we te ontdekken dat Europa ook voordelen heeft.
     
    JustinCase vindt dit leuk.
  5. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    1.153
    Trofeepunten:
    203
    Ik ga eigenlijk standaard voor een SUV (behalve op Hawaii voor een cabrio gekozen).

    Veel prettiger als je ergens een onverharde weg neemt, veel binnenruimte (ben nogal lang) en beter uitzicht. Dikke SUV vind ik persoonlijk ook gewoon leuker dan een sedan. Denk ook dat de rijbeleving ten opzichte van een reguliere auto wel meevalt, dat Amerikaanse spul is toch wat meer op comfort afgestemd dan wat wij in Europa gewend zijn.

    Brandstofverbruik is ook sterk afhankelijk van welke auto je uiteindelijk mee krijgt (je huurt toch een bepaalde klasse, ter plekke moet je maar zien welk merk/type je daadwerkelijk kunt kiezen), maar aangezien je maar zo'n 2500km wilt gaan rijden is dat beetje mogelijke extra verbruik bij de amerikaanse brandstofprijzen ook te verwaarlozen.

    De Ford Explorer is een prima SUV en veel goedkoper, dat lijkt mij normaal gesproken de verstandige keuze. Heb alleen geen idee of je problemen kunt krijgen door op te geven dat je uit Noorwegen komt...
     
    Ambtenaruh, Grouchy en bedeve vinden dit leuk.
  6. bedeve

    bedeve Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    65
    Trofeepunten:
    18
    De basis van alle autohuur is het aansluiten bij de loyalty systemen van de verhuurders.
    Die zorgen er voor dat je bij Hertz en National in de garage zelf een keuze kunt maken uit de auto' s die voor jou beschikbaar zijn.
    Je huurt een midsize car en je neemt een .....mee
    AMEX klanten zijn vanaf Gold ook 5 star bij Hertz
    Gebruik bij hen CDP 633306
    Geef je hier op als " Gold Member "
    https://www.hertz.nl/rentacar/member/enrollment/skinnyGold
    Denk er aan dat de verschillende Hertz licentienemers verschillende prijzen hanteren. Kijk vooral naast .nl ook naar .fr en co.uk
    Grensoverschrijdend diensten en produkten afnemen is een van de voordelen die Europa ons biedt

    National' s Emerald Club is het aansluiten ook meer dan waard ;
    https://www.nationalcar.com/en/emerald-club/enroll.html
    De basisregel is en blijft : je boekt en betaalt voor een mid-size car .
    Gebruik bij Nationalcar.ie account nr 8572158 en couponcode nda2324br

    Op deze wijze en rechtstreeks boeken maakt je maximaal flexibel.
    Geen annuleringstermijnen zoals bij de boekings organisaties !
    No show ? zonder kosten !
    Eigen risico : Nihil
    Voordelen : je huurt een midsize en bent flexibel.
    Je kiest zelf een auto.

    Zo heb ik in mei 18 dagen in een auto van Hertz gereden voor 415 Eur.
    Het was een Volkswagen Atlas , een model dat wij in Europa niet hebben.
    Net zo groot en bijna net zo fijn rijdend als een Ford Explorer....
     
    VinceG, vkpeter, Sandor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Eagle

    Eagle Silver Member

    Berichten:
    609
    Leuk Bevonden:
    1.153
    Trofeepunten:
    203
    Ook zonder lid te zijn van een loyalty systeem heb ik bij praktische elke autohuur in Canada of USA zelf een auto mogen uitzoeken uit de rij op de parkeerplaats van de categorie waarin ik had gehuurd. Werkte in elk geval bij Hertz en Alamo altijd op die manier.
     
    Grouchy vindt dit leuk.
  8. Grouchy

    Grouchy Silver Member

    Berichten:
    756
    Leuk Bevonden:
    1.140
    Trofeepunten:
    428
    Zo voor de SUV gaan. Meer ruimte & die SUV's rijden daar net zo prettig, zo niet nog prettiger omdat ze lekker hoog op de weg liggen. Petrol kost nou niet echt veel daarzo ten opzichte van NL. Betaalde vorige maand zo'n 0,57 per liter. Daar zou ik niet voor laten.
    Standaard SUV's zijn meestal: Nissan Pathfinder, Toyota Highlander, Chevy Traverse, Buick Enclave, Ford Explorer.
    Full size is meestal iets als een Chevy Malibu, Nissan Altima's, Honda Accords, Dodge Chargers, Ford Fusions.

    Weet niet waar je de auto ophaalt maar op de grotere luchthavens kan je meestal kiezen in de USA (Bijvoorbeeld bij Hertz). Als je geen status hebt uit één vak tot alle vakken als je de hoogste status hebt.
     
    Laatst bewerkt: 7 jun 2019
    Godenzoon14 vindt dit leuk.
  9. bedeve

    bedeve Newbie

    Berichten:
    77
    Leuk Bevonden:
    65
    Trofeepunten:
    18
    Da's nou precies het grote verschil ; Zelf keuze uit de categorie waarin je hebt gehuurd of zelf keuze uit de verschillende categorien gebaseerd op boeking- en betaling van een mid-size car. Dus ook voor het rijden van een Ford Explorer betaal je het tarief van een Toyota Corolla.
     
    VinceG en Eagle vinden dit leuk.
  10. vkpeter

    vkpeter Blue Tier

    Berichten:
    104
    Leuk Bevonden:
    80
    Trofeepunten:
    28
    Idd nemen waar je binnen je budget het meeste plezier van gaat hebben!
     
  11. Daan3

    Daan3 Silver Member

    Berichten:
    1.650
    Leuk Bevonden:
    1.705
    Trofeepunten:
    523
    Dat aangeven dat je uit een ander land komt is al eens gecheckt door een programma als Radar, goedkoopste land uitgezocht, geboekt en niets over gehoord tijdens ophalen.
     
  12. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348

    Dank allen,

    Heb zojuist de SUV gereserveerd voor een bedrag in dollars inclusief 2de bestuurder en kinderstoel, wat ik alleen al kwijt was in euro's voor de full-size.

    Heb Danish aangegeven ipv Dutch ;)

    In de pre-pay rules stond wel dat als het land wat je opgeeft waarin je woonachtig bent anders is dan tijdens het ophalen, dat ze een hercalculatie doen. o_O
    Heb bij het betalen wel mijn huidige adres opgegeven, maar dat staat niet in de bevestiging.

    Ik wacht even een paar dagen tot de inkt van de bevestiging opgedroogd is, en dan cancel ik de full-size. Reden dat ik er mee wacht is dat die inmiddels ook al niet meer voor die prijs te vinden is. :oops:
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  13. Thijsk

    Thijsk Silver Member

    Berichten:
    717
    Leuk Bevonden:
    1.193
    Trofeepunten:
    203
    Nu zijn we natuurlijk wel benieuwd welke autoverhuurder je hebt gekozen ;).
     
  14. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Budget!

    Overigens opvallend dat dit tarief en model op alle locaties die ik getest heb beschikbaar is voor die prijs in de states heel 2019 o_O.
    Afhankelijk van de periode verschillen alle andere modellen wel in prijs, behalve deze dus.
     
    Thijsk vindt dit leuk.
  15. Timflyer

    Timflyer Newbie

    Berichten:
    4
    Leuk Bevonden:
    0
    Trofeepunten:
    1
    Idd nemen waar je binnen je budget het meeste plezier van gaat hebben!
     
  16. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Het budget is niet zozeer de issue, meer de prijs kwaliteit die je krijgt..
    Uiteindelijke doorslag was gewoon een lagere prijs (blijf een Hollander) en een hogere auto om door de NPs te rijden. Ik hoop dat de kids dan ook wat meer zien dan in een Sedan.

    Heb overigens wel via het COM domein geboekt en in USD betaald, of had ik via de .FI of .DK of . NO sites moeten boeken? En lokale currency (niet euros)?
     
    Laatst bewerkt: 13 jun 2019
  17. r0gerthis

    r0gerthis Blue Tier

    Berichten:
    107
    Leuk Bevonden:
    82
    Trofeepunten:
    28
    Als je bij National inschrijft, kun je Hertz PC matchen met de hoogste status.
    Check dit filmpje voor de auto keuze op 12 juni, LAX: (zeker laatste helft van de video is interessant voor deze thread) - video komt van FT
     
    bedeve vindt dit leuk.
  18. VinceG

    VinceG Silver Member

    Berichten:
    1.103
    Leuk Bevonden:
    1.930
    Trofeepunten:
    273
    In principe maakt dat niet uit. Als je maar bij "I live in" vraag een Europees land hebt opgegeven. De prijs voor amerikanen is vaak zonder verzekeringen omdat zij deze zelf hebben. Maar voor Europeanen moet deze erbij afgesloten worden omdat wij in Europa een verzekering op de auto hebben.

    Maar voor de VS was ik ook absoluut voor een SUV gegaan. Een Sedan in de VS? nee dankje! ;) Hoe groter hoe beter. Voor de mpg's hoef je het niet te laten. Overigens moet je wel uitkijken met onverharde wegen. Niet alle onverharde wegen zijn zomaar toegestaan.
     
    bedeve en JustinCase vinden dit leuk.
  19. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Ja, ik heb aangegeven dat ik Dutch Danish ben
     
  20. JustinCase

    JustinCase Silver Tier

    Berichten:
    417
    Leuk Bevonden:
    600
    Trofeepunten:
    348
    Auto opgehaald, en kreeg een Volkswagen Atlas V6 4motion mee. Prima auto die lekker hoog op zijn pootjes staat waardoor ik niet bang hoef te zijn voor een gat in de weg of een gravel pad.
    Apple CarPlay is een uitkomst! Verbruik is wat hoger dan ik van Volkswagen ben gewent (19 mpg met veel provinciaal verkeer), maar $2,75 de gallons brandstof maakt dat weer goed!

    Toch blij dat we voor de 7 zits SUV zijn gegaan, met de bank plat past de bagage makkelijk achterin. En we kunnen met 1 auto uit eten als we bij vrienden zijn.
     
    VinceG, Didier13, lloydje33 en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina