Hi allen, Helaas vorige week enorme vertraging gehad voor onze vlucht vanuit Chicago naar Amsterdam. Vliegtuig had een malfunction, daarna ander vliegtuig ingezet, ook problemen. Lang verhaal kort: in totaal 8 uur vertraging gehad en direct na het landen een automatische mail ontvangen met daarin excuses en een 'voucher' voor 150 dollar om in de toekomst in te kunnen zetten. Via diverse claim-websites gezien dat mijn vlucht niet eligble is voor de EU regulatie omdat ik natuurlijk vanuit de US terug naar EU vloog, maar ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die toch op de een of andere manier een gunstige compensatie hebben gekregen. De $150 voucher voelt een beetje als het budget-afkopen van een slechte ervaring..
Nee, helaas. In de EU zijn rechten van passagiers misschien wel het beste geregeld ter wereld onder regulatie 261/2004. Dit geld echter niet voor vluchten van een non-Europese maatschappij die náár de EU vliegen. De DOT in de VS vereist niet van maatschappijen dat ze compensatie bieden - de $150 was niet verplicht en is alleen maar mooi meegenomen. Je kunt er een klacht aan wagen, wellicht heeft dit zin als je hogere status hebt, maar ik zou nergens op rekenen.
De EU regels gelden hier niet omdat je met een NON-EU-carrier vloog naar de EU. Als het een EU-carrier was geweest had je wel recht gehad. Je zou kunnen kijken wat de US equivalent is en of je daar meer rechten hebt dan de USD 150. Desnoods dreigen met een klacht indienen bij DOT. DOT publiceert iedere maand het aantal klachten per airline dus misschien wil United dat laag wil houden in ruil voor een hogere compensatie.
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe het dan werkt als je met een EU codeshare vliegt maar met een kist vsn buiten Europa? Geldt dan het vluchtnummer of het vliegtuig?
Het gaat om het vliegtuig/operator. Dus Delta met KLM vluchtnummer naar EU valt niet onder de EU regels.